Black Book

10. december 2007 af Robert Johannes Rasmussen

Black Book billede

Paul Verhoevens krigsdrama “Black Book” er en flot, medrivende og intelligent film om det besatte Holland og de skæbner, krigen krævede og nazisterne tog.

I over tyve år har Paul Verhoeven helliget sig sin amerikanske filmkarriere, der primært har affødt science fiction-film som “RoboCop”, “Total Recall”, “Starship Troopers” og “Hollow Man” samt thrilleren “Basic Instinct”. Med krigsdramaet “Black Book” fra 2006 er han for en kort stund vendt tilbage til sine hollandske rødder, hvilket klæder ham.

“Black Book” er historien om jøden Rachel (Carice van Houten), der i et forsøg på at slippe ud af nazisternes kløer mister sin familie til en dødspatrulje, der nådesløst mejer dem ned med hidsig maskingeværild. Efterfølgende accepterer hun at fungere som spion for modstandsbevægelsen, der ønsker, at hun skal infiltrere besættelsesmagtens hovedkvarter og indsmigre sig hos den øverstbefalende Ludwig Müntze (Sebastian Koch).

Med sin list og sine kvindelige attributter formår hun at besnære Ludwig Müntze, der helt underkaster sig den bedårende Mata Hari-agtige femme fatale. Herved får hun adgang til informationer om de aktioner, der planlægges mod jøder og modstandsfolk i det tyske hovedkvarter.

Det er en skæbnefortælling mere end det er en krigsfortælling, Paul Verhoeven her har skabt. Rammen er naturligvis Anden Verdenskrig, men fokus er ikke så meget på det store og brutale krigsbillede som det er på det enkelte, udvalgte menneske, der forsøger at begå sig og overleve i det dystopia, nazisterne skabte.

Overlevelse er dog ikke det eneste, Rachel ønsker, men også at deltage aktivt i modstanden mod krigsherrerne, der har besat hendes land – også selvom dette placerer hende i en udsat position, der kan koste hende livet! Hendes viljefasthed og stålsatte overbevisning om, at nazisterne skal bringes til fald, gør hende til et dybt engageret menneske, man føler med og for.

Selvom det i sådanne film som denne er let at skildre sagens gang med farvede briller, så er der en meget sober, om end også i visse tilfælde noget karikeret, fremstilling af de nazister, der har besat Holland. For det karikeredes vedkommende, så fremstilles officeren Günther Franken (Waldemar Kobus) som en modbydelig kvindebedårer, en hedonist, med hang til for egen vindings skyld at likvidere rige jøder, så han kan tilegne sig deres værdigenstande. Man kan ikke andet end føle en afgrundsdyb afsky for karakteren, hvilket da også er tiltænkt, da denne skal fungere som modpol til Ludwig Müntze.

Ludwig Müntze fremstilles som en sympatisk karakter, der ikke blot har accepteret tyskernes snarlige fald, men som også repræsenterer en humanistisk filosofi, der står i grel kontrast til den, der dyrkes af de sadistiske nazi-bødler, der omgiver ham. Sebastian Koch er en yderst habil skuespiller, hvilket han jo bl.a. beviste til fulde med sin suveræne præstation i den ligeledes suveræne “Das Leben der Anderen”, hvor han spiller dramatikeren Georg Dreyman, og han giver Carice van Houten fint modspil i “Black Book”.

Der er dejligt at se Anden Verdenskrig belyst gennem en ikke amerikansk optik, og de sidste år har da også budt på flere europæiske film, der har taget krigen (og modstanden til denne) op. Ikke mindst tyske film som “Napola”, ”Der Untergang” og “Sophie Scholl” har medvirket til at kaste nyt lys over denne brutale krig, og næste år er den danske instruktør Ole Christian Madsen aktuel med modstandsfilmen “Flammen og Citronen”, der i øvrigt har den tyske skuespiller Christian Berkel på rollelisten (han medvirkede i både “Der Untergang” og “Black Book” som nazi-officer). Så der er for tiden stor interesse for at behandle konsekvenserne af den tyske belejring under Anden Verdenskrig – hvilket kun er godt!

Ekstramateriale: Der er intet ekstramaeriale udover en håndfuld trailers!

Titel: Black Book
Original Titel: Zwartboek