Black Sails sæson 1

19. februar 2015 af Teddy Tofte

Black Sails sæson 1 billede

Piraterne er landet – nu med fuck, fucking, fuck, tits & ass!

Hvis du regner med, at ”Black Sails” er nøjagtig det samme som ”Pirates of the Caribbean”, bare med en smule nøgenhed, så vil du blive slemt skuffet. Jo, der er da skam smukke mænd og kvinder, som smider kludene til højre og venstre, men de fantastiske elementer som spøgelsesskibe og forbandede skattekister, er ikke at finde i denne serie. Der er pirater i massevis, men deres romantiske natur er blevet strippet helt ind til knoglerne til en mere personlig og barsk virkelighed, som i den grad er værd at se på.

Pilotafsnittet, som simpelt hedder ”1”, begynder i 1715 med kaptajn Flint og hans besætning, da de beslaglægger et købmandsskib ved New Providence Islands kyst. Ved første øjekast ser besætningen ud til at være den slags typiske morderiske og sejlfarende pirater, vi alle kender, men under al grusomheden og blodet lever disse mænd og kvinder meget komplekse liv.

Kaptajn Flint, spillet af den talentfulde Toby Stephens, ligner en vaskeægte kaptajn til punkt og prikke, men han er også en mand, der er ved at miste kontrollen med sine mænd. ”Black Sails” triumferer ved at fastlægge et ordentligt netværk af et komplekst politisk system, hvor en skibskaptajn kan blive stemt ”ud” af sit embede. Ord som ”pirat” og ”regnskab” er to ting, som ikke sådan umiddelbart hænger sammen. Men Flints skib har faktisk en bogholder, og hvis overskuddet fra beslaglægningerne ikke er nok per besætningsmedlem, er det nok til at få udskiftet kaptajnen.

”Black Sails” forsøger at vise, hvordan piraternes indre system virkede i den første halvdel af det attende århundrede. Det indviklede system, som indeholder tyveri, indkøb og salg, fører os til Nassau, hvor vi bliver præsenteret for seriens kvindelige hovedroller. Og det er jo ikke nogen hemmelighed, at moderne tv-serier indeholder en fandens masse nøgenhed og flotte kroppe, som nogle gange er unødvendige. Men ligesom i f.eks. ”Game of Thrones” og ”Spartacus” giver det for det meste mening og er essentielt for plottet. ”Black Sails” giver sine kvinder både skønhed og styrke.

En anden hovedrolle er en Han Solo-lignende karakter ved navn John Silver (Luke Arnold). Fra det øjeblik hvor han sniger sit djævelske smil frem på sit ansigt, er det tydeligt, at dette er en mand, som er opslugt af grådighed og selviskhed. Hvor det virker, som om Flint vil opfylde en skæbne, han længe har ventet på, vil Silver blot huskes i historiebøgerne, koste hvad det vil.

Men hvis der skal findes en antagonist til Flint og Silver, må det siges at være den frygtsomme kaptajn Vane (Zach McGowan). Vanes primære motivation er at ødelægge den skrøbelige stabilitet blandt Flints besætning ved langsomt at tilegne sig mere og mere magt. Og al denne opbygning er med til at spørge det vigtigste spørgsmål: hvorfor skulle det være noget for dig?

Første sæson af ”Black Sails” er langt fra perfekt, men dens verden er spændende struktureret med solide skuespilpræstationer og kloge twists. Karakterernes motivationer er uklare til at starte med, men bliver tydeligere hen ad vejen, selvom et par stykker kan være helt hen i vejret. Kaptajn Flint er en mand, der er drevet af et formål, næsten ligesom kaptajn Ahab der jagter den store, hvide hval. Vil Flint ende med at beslaglægge det rige spanske skib, som han begærer, eller vil han miste sine mænds respekt, inden han når så langt?

Det vil tiden vise, og du burde følge med for at finde ud af det.

Ekstramateriale: Serien består af 3 DVD’er. Ekstramaterialet får 4 stjerner.

”Building the Behemoth”. 3 min. Vi ser, hvordan det skib, som bliver brugt til at repræsentere forskellige skibe, bliver bygget. Både et rigtigt skib i normal størrelse og et flydende halvskib blev bygget til ære for serien.

”Dressed To Kill”. 2 min. Her bliver der snakket om seriens kostumevalg.

”Pirate Camp”. 2,5 min. Et kig på den træning, skuespillerne gik igennem, for at komme i piratform.

”Black Sails: An Inside Look”. 9 min. Bag kameraet-afsnit om hvordan serien blev til. Der er kommentarer fra nogle af skuespillerne og fra filmholdet. Benerson Little, konsulent på serien, har også lidt at sige.

“Folklore Is Finished: Pirate Politics”. 3,5 min. Et kig på hvordan serien stræber efter et mere realistisk blik på piraterne og deres verden.

”A Place In History”. 1,5 min. Skuespilleren Hakeem Kae-Kazim (som spiller Mr. Scott) fortæller, hvordan serien forsøger at portrættere et rigtigt billede af afroamerikanere i starten af 1700-tallet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.