Kontra
Kontra billede

Borderlands

8. august 2024 af Maria Bjerregaard

Borderlands billede

”Borderlands” må være et af årets mest unødvendige og ligegyldige film baseret på den populære spillefranchise.

De seneste par år er filmatiseringer af videospil blevet meget populært. Især videospillet ”The Last of Us” har opnået stor succes for HBO og det velkendte ”Dungeons & Dragons” rollespil blev sidste år til en overraskende succesfuld film. Derfor er valget på skydespillet ”Borderlands” nok heller ikke en stor overraskelse at forsøge med, og det er instruktør Eli Roth, som har fået til opgave at fortælle historien om den mystiske planet Pandora.

Lilith( Cate Blanchett) er en berygtet skattejæger, og får til opgave at finde den forsvundne datter af universets mest magtfulde organisation S.O.B. Dette kræver dog, at hun bliver nødt til at vende tilbage til sin hjemmeplanet Pandora for at fuldføre missionen. Hun oplever dog hurtigt at noget er galt, og bliver også nødt til at opklare sine egne barndomshemmeligheder – for at sikre universets fred.

Selvom videospil er blevet meget populære at filmatisere, kan valget på nogle af dem være meget underlige. Især når der ikke er særlig meget historie at fortælle. Dette synes også at være tilfældet med ”Borderlands”, selvom Eli Roth sikkert har haft de bedste intentioner med at være tro mod kildematerialet. Der er bare ikke nok kød på, til at gøre ”Borderlands” til en spændende historie.

Cate Blanchett er naturligvis højdepunktet, og det kan for mange nok virke underligt, hvorfor en oscarvindende skuespiller har valgt dette projekt. Dog er hun overbevisende som den stærke Lilith, men desværre kan hendes præstation alene ikke redde filmen for dens ligegyldighed. Og Kevin Hart må siges blot at være til stede i filmen. Uden rigtig at have en vigtig rolle. Der bliver forsøgt med nogle one-liners og humoristiske øjeblikke, men det falder hurtigt til jorden, da historien ikke er særlig seværdigt.

Det er en sjælden gang, at en film føles for kort, men lige med ”Borderlands” føles alt forhastet. Om det er fordi, der ikke er meget historie at tage fat på, eller om Eli Roth løb tør for ideer er alle gæt. Dog er det ærgerligt, da vi aldrig får en god kemi imellem karaktererne, som klart ville have opløftet historiens indhold. I stedet bliver der forsøgt med en masse actionsekvenser, som aldrig bliver helt spændende, da vi ikke kommer under huden på karaktererne.

”Borderlands” er en forglemmelig og ligegyldig filmatisering af et populært videospil. Selvom intentionerne er gode, er der simpelthen ikke nok kød på historien fra det populære skydespil, hvilket tydeligt kan mærkes på filmens korte længde og engagement med dets karakterer. Cate Blanchett får for en gangs skyld lov til at give den gas som en actionhelt, og er alene filmens højdepunkt.

Titel: Borderlands
Original Titel: Borderlands
Premieredato: 8. august 2024