Den unge soldat, Amy Cole (Stewart), udstationeres på den berygtede amerikanske militærbase Guantánamo Bay på Cuba. Her må hun hurtigt sande, at det både er et fysisk og psykisk hårdt job. Men hendes moralske kompas skubbes også, og i takt med at hun udvikler et venskab til den terrormistænkte, den tilbageholdte nr. 471, med det borgerlige navn Ali (Peyman Moaadi), må hun erkende, at krigen mod terror måske langt fra er så sort og hvid, som den tit gøres til.
Peter Sattlers debutfilm ’Camp X-Ray’ er et klaustrofobisk drama og et studie i menneskelige relationer, der i sit sigte har en stor politisk dagsorden, som heldigvis aldrig får lov til at kamme over. Filmens kritik af Amerikas offensive udenrigspolitik dundrer i Guantánamo Bays fængselsgange, men bliver kun påtalt i enkelte sammenhænge. Det er derimod det kringlede forhold mellem menig, Cole, og den tilbageholdte, Ali, der begge viser sig at være tabt på hver deres side af den tunge metaldør, der sættes i højsædet.
Kristin Stewart leverer karrierens hidtil stærkeste skuespilpræstation, som den tough Cole, der alligevel har svært ved at falde til i den drengede militær verden – og ikke for alvor vil lukke kammerater ind i hendes mutte sind. Cole drømmer, som enhver anden amerikansk patriot, om at ændre verdenen, hædre sit land. Men i mødet med de umenneskelige forhold på Guantánamo Bay sættes hendes verdensbillede ud af spil.
Peyman Moaadi, bedste kendt som den ene af titelrollerne i den Oscar-belønnede ’Nader og Simin – en separation’ (2011), balancerer også Alis ustabile og fortabte sind med lige dele crazyness og sårbarhed ganske sublimt. Om Ali er terrorist ved vi faktisk ikke, det er op til os selv at danne os et billede af den mellemøstlige mand, som USA så gerne vil stemple.
Men det er især i det givtige, men til tider også lange, stunder mellem Cole og Ali, at ’Camp X-Ray’ giver de bedste øjeblikke – forfærdende, morsomme og gribende – og dette skyldes ikke mindst Stewarts og Moaadis stærke kemi.
’Camp X-Ray’ er i lige så høj grad et menneskeligt studie som en politisk kommentar, og det er det centrale spørgsmål om menneskets moral – det gode og det onde – som filmen efterlader dig med. Måske er verden ikke altid så sort og hvid, som magthaverne gerne vil gøre den til…
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Another World Entertainment