Carnage

8. juli 2012 af Nikolaj Sonqvist

Carnage billede

Så gå dog ud af den dør!

Børneopdragelse fra fire sider
Forældreparret Penelope og Michael Longstreet (Jodie Foster og John C. Reilly) har inviteret forældreparret Nancy og Alan Cowan (Kate Winslet og Christoph Waltz) hjem til forsoningsmøde, efter at Cowans 11-åirge søn, Zachary, har slået to tænder ud på Longstreets søn Ethan under en uoverensstemmelse mellem dem. Hvad skulle have været formalia, ender med at blive time lang diskussion om opdragelse, ansvar, politik, skyld, retfærdighed, smuldrekage og alverdens andre ting.

Det er sammenstødet mellem to forskellige klasser og to forskellige børneopdragelse, to forskellige køn og fire forskellige synspunkter, der er essensen i Carnage. Cowan parret er overklassen, hvor Alan er succesfuld advokat og Nancy børsmægler, men deres ægteskab synes at være mere platonisk og professionelt, hvor Alan er mere gift med hans mobiltelefon end med Nancy. Longstreet parret er middelklassen, hvor Penelope er forfatter og forkæmper med interesse i Afrika og Michael er køkkenudstyrsgrossist, men hvor deres ægteskab synes baseret på kærlighed og respekt, krakelerer deres facade undervejs.

Kammerspiel
Carnage er som et klassisk kammerspil (lejlighedsdrama), hvor hele dramaet foregår på et sted, en lokation, her i Longstreets lejlighed. Longstreets vil gerne være imødekommende og gæstfri, så hver gang Cowans er på vej ud af døren, åbner de deres arme endnu gang og byder dem på endnu mere kaffe og kage. Diskussionen forbliver uendelig og situationen tilspidses for hver gang Penelope bliver ved med at træde vande i diskussionen, som ellers syntes forløst.

Ved at isolerer karaktererne på et sted, kræver det meget af hver skuespiller skal præsterer og at handlingen er opfindsom og præcist doseret, da udfoldelserne er sparsomme. Det er uden tvivl Waltz, Reilly og Foster, der slipper af sted med den svære opgave, hvor Winslets skuespil bemærkelsesværdigt falder lidt igennem til tider og virker overspillet. Måske er grunden Winslets karakter som den ansvarsløse overklassefrue, der kommer til at virke ynkelig, fordi hun forsøger at opretholde damefiguren. Waltz velhavende, snobbede, egoistiske faderfigur, der mildeste ikke interesserer sig for børneopdragelse, Reillys lettere naive og godsindede familiefar, der pludselig bliver spydig og træder i karakter som ægte mand, og til sidst Fosters bestemte og stædige, men følsomme moder, der bare ikke kan lade tingene ligge, fungere alle meget bedre end Winslet.

Ingen er fejlfri
Carnages mange diskussioner breder sig udover gængs børneopdragelse og par mod par. I løbet af filmen skifter de forskellige personer side mod hinanden, således at ægteskabsproblemer husbond mod hustru, og kønsdiskrimination kvinde mod mand også kommer i centrum.

Alans evindelige telefonsamtaler med klienter og smuldrekagens katastrofale konsekvenser for Nancy, bliver kolossalt pinligt for dem begge. Penelope og Nancy pinlige tavshed overfor hinanden, da de intet har til fælles, Michaels uelegante mandchauvinistiske kommentarer og Penelopes pinlige entre ud på toilettet mens Alan sidder og hårtørrer sine bukser, er alle med give historien humor ind imellem al seriøsiteten. Det hele bliver bare endnu mere kompliceret, når mændene mødes over et glas whisky, Penelope tuder som et lille barn og Nancy bliver fuld, hånlig og barnlig. Ingen er fejlfri, ligesom deres snotunger de så inderligt forgæves forsøger at forsvare.

Den aldrende polske instruktør Roman Polanski står bag dette særdeles velspillede drama, som uden dikkedarer er så herlig simpel. Fire personer, to sider og en lejlighed. Det er kun scenens begrænsning, der både giver fylde, men også uelegance. De utallige gange af Cowans forsøger at forlade lejligheden, men bliver ”lokket” ind igen med løfte om espresso og kage, er morsomt, men til tider klodset håndteret. Men det perfekte cast af fire stjerneskuespillere, Polanskis perfekte balance af seriøsitet og humor, og den perfekte spilletidslængde, gør Carnage til en fremragende lille film om voksne mennesker, der ikke opfører sig meget anderledes end de børn, de forgæves forsvarer.

Midget Entertainment .

Titel: Carnage
Original Titel: Carnage