Charles Tante

4. november 2003 af Jesper Lund Nielsen

Charles Tante billede

Genoplev den danske films guldalder, når go’e gamle Dirch giver den gas i rollen som Charles Tante så hatten Passer…

I 1959 blev Charles tante udgivet. Det var en tid, hvor Dirch Passer var ved at folde sit store talent ud. Dirchs talent for fald-på-halen komik og lystige, ofte improviserede kommentarer gjorde ham til en af tidens store filmstjerner, og nu, knap 50 år senere, er det blevet tid til at genopleve den danske films guldalder igen.

Charles tante er nok en af de bedste film Dirch medvirkede i, og i filmen møder man Dirch i rollen som ”greven” (Grev Ditlev Lensbye), en studerende på universitetet. Sammen med hans to venner, Charles Smith (Ove Sprogøe) og Peter Alevig (Ebbe Langberg) har han netop fået sommerferie og skal hjem til familien. De to andre vil gerne besøge deres udkårne piger, Laura (Ghita Nørby) og Lone (Annie Birgit Garde), og det er dette møde med pigerne hele historien bygger på.

Det er nemlig sådan, at Charles har lovet at tage imod sin tante fra Brasilien. Sin rige tante vel at mærke, men pigerne trækker mere i ham, og i dilemmaet må han spørge ”greven” om hjælp. Hvis han tager imod sin tante vil Lone og Laura være taget på ferie og han vil ikke nå at se dem i løbet af ferien. Men når man får besøg fra Brasilien kan man jo heller ikke bare blive væk.

Planen går ud på, at ”Greven” skal babysitte Charles tante et par dage, så Charles selv kan komme til at se sin udkårne inden hun rejser. Han vil nemlig (ligesom Peter) forloves. Planen tager form, og går rimeligt godt indtil tilfældigheder, takt og tone, og et forsinket tog gør, at Dirch ender med at skulle spille rollen som Charles tante i hendes fravær. Så kan man nok forestille sig at filmen tager en drejning, og pludselig er Dirch på hjemmebane som vi bedst kender ham. Resten af denne filmklassikers forløb vil jeg overlade til seerne at finde ud af, men sjovt det er det i denne forvekslingskomedie.

Poul Bang, der har instrueret Charles tante, havde nok aldrig forestillet sig at filmen skulle komme på mode igen efter knap et halvt århundrede. Men i en tid hvor special effects, million budgetter og episke handlingsforløb præger markedet, kan det være helt afslappende at tage en god gammel klassiker ned fra hylden, og genopleve den sorgløse verden der blev skitseret dengang. Plottet er så hovedrystende ligetil og faktisk noget søgt, men alligevel accepterer man det som seer, idet film ”jo var sådan dengang”. Tænk sig, at man kunne få lov at lave en hel film om to rigmandssønners afsindigt tynde plan om at score to piger, der i øvrigt gennem det meste af filmen snakker i synkrone replikker. Det hele flettes sammen med datidens noget kejtede skuespil og så det danske sprog fra den tid. Det er næsten det hele værd at høre på de vendinger der bliver lukket ud, og selvom det ikke var tiltænkt dengang, er de med til at øge underholdningsværdien af filmen.

Film fra den tid skal ses for det de er, og må ikke sammenlignes med nutidens film. Charles tante er en klassiker og en del af det pionerarbejde der ligger til grund for nutidens danske film. Desuden har den digitale teknik gjort billederne knivskarpe og lyden up to date. Jeg kan ikke gøre andet end at give Charles tante 4 stjerner, da den klart er en af de bedre i sin kategori.

Ekstra Materiale:
Bigrafier af nogle af hovedpersonerne
Historien om Saga Studio