Jeg elsker krimier, jeg elsker gangsterfilm og jeg elsker de go’e gamle 1920’ere hvor dansepiger var underholdningen og sprut var en mangelvare. Og så den der jazz… jo, der var noget ved det dengang. ”Hvorfor fabler han nu om det?” kunne du måske foranlediges til at tænke? Jo, det er fordi ”Chicago” indeholder alt det – og mere til.
Rob Marshall, der instruerer (og koreograferer) Chicago har endnu engang kastet sig ud i musicalens verden, og kombineret den med alle de ovenstående ting, og det er der kommet noget ret interessant ud af. Lad os tage et kig på det…
Roxy Hart (Renee Zellweger, Bridget Jones’ Dagbog, Me myself and Irene) er netop en af disse berømmelsessøgende kvinder, der har en drøm om at blive dansepige med sit eget show – koste hvad det vil. Vi møder hende på et in-sted hvor kendissen Velma Kelly (Catherine Zeta-Jones, Intolerable Cruelty, Mask of Zorro, Lokkeduen) netop er ved at gennemføre et sådant show for fulde huse. Velma er en stjerne, og Roxy drømmer sig ind i hendes sted. Hun er dog også på natklubben med det formål, at hendes elsker skal lægge et godt ord ind for hende hos en arrangør. Det viser sig så, efter at han har lovet hende guld og grønne skove, og har fået lidt ”kærlighed” fra hendes side, at elskeren har løjet, og ikke har nogen forbindelser at trække på. Han bruger bare Roxy, da hun jo er en lækker lille sag. Skænderiet blusser hurtigt op, og ender med at Roxy, rasende og ude af sig selv, skyder elskeren ned.
Samme aften har Velma fundet sin søster i lag med Velmas kæreste, og netop som hun afslutter sit nummer dukker politiet op for at arrestere hende for dobbeltmordet. Som tingene udvikler sig, ender de to – Velma og Roxy i samme kvindefængsel, hvor en stor del af handlingen udspiller sig.
Alting ser sort ud for stakkels Roxy, der jo bare ville være berømt, og for Velma der dog tager tingene lidt mere som de kommer. Der er dog hjælp at hente – både hos fængselsinspektøren ”Mama” spillet af Queen Latifah (Bringing down the House, Brown Sugar) og den ekstremt udspekulerede og derfor dygtige forsvarsadvokat Billy Flynn (Richard Gere, Unfaithful, Jakalen, Pretty Woman). Mama hjælper de indsatte med at forsøde hverdagen og skaffe dem kontakter udenfor murerne, og Flynn formår at få frikendt de dødsdømte kvinder. Faktisk har han aldrig tabt en sag endnu, så kommer man først i hans fold er man sikret livet. Roxy får også støtte udenfor fængslet af hendes trofaste mand Amos (John C. Reilly, Gangs of New York, The Perfect Storm). Selvom hun er utro og egentlig ikke interesserer sig i ham, er Amos en god og omsorgsfuld mand til hende. Lidt naiv, men meget loyal (faktisk har jeg ret ondt af den stakkels mand, men lad nu det ligge).
Der hvor handlingen virkelig udvikler sig er i fængslet, hvor de to kvinder, Roxy og Velma, knokler for at få mest opmærksomhed, og den del vil jeg overlade til seerne. Dog vil jeg afsløre, at man bliver vidne til korruption, magt(misbrug), Chicago og jazz, jazz, ja, den jazz.
Chicago er velkoreograferet, gennemtænkt og charmerende. Den snæversynede kamp om søgelysets gunst formes i et dragende gangstermiljø med et velplaceret twist af humor. Det er forrygende underholdning, og nyt at se velrenommerede skuespillere kaste sig ud i sang og showdans. Særligt blev jeg betaget af måden dansen og sangen på naturligste måde anvendes til at vise karakterernes følelser og tanker – alt sammen som sceneskift fra den aktuelle lokation til showscenens rampelys (da det jo er temaet). Det er godt tænkt, og gør sangen meget nærværende og brugbar. Jeg synes skuespillerne er eminent gode til at håndtere sang og dans og skuespil i en højere enhed, og jeg blev virkelig imponeret.
Endnu engang er jeg stødt ind i en film, der rykkede mig. Chicago er for mig en af de bedste film-musicals jeg har set, og holder fanen højt for genren. Og så den jazz... Jeg er ikke i tvivl i hvert fald, Chicago får 5 stjerner at gøre godt med.
Ekstra Materiale: Chicago DVD’en kommer med en hel CD med ekstra materiale. Opsætningen er gennemført og nem at arbejde med, og det stråler langt væk af at der er lagt arbejde og tid i at udvælge materialet. CD’en indeholder:
B-roll der viser behind the scenes optagelser af dansetræningen, sangtimerne (de synger dælme godt!!) og optagelserne – især af dansenumrene.
Behind the scenes Er mere traditionelt “bag scenen” med interviews, og kommentarer
TVspots indeholder et væld af tvindslag om filmen (der er 14!) og dækker nok det meste af det materiale der er sendt på TV
Soundbites er længere interviews med udvalgte personer fra og omkring filmen. Det er noget af det samme materiale som også kan ses i ”Behind the Scenes” men i udstrakt version.
Deleted Musical Number Tja, taler vist for sig selv – et musik nummer med Catherine Zeta-Jones der blev klippet ud af den endelige film.
Enjoy.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.