Corpse Bride

27. oktober 2005 af Jesper Hintze Vildbrad

Corpse Bride billede

Hvor den eventyrlige ”Nightmare Before Christmas” forlod os, tager dette eventyr over, om en stakkels ung mand der presses til ægteskab, men midt i forvirring frier ufrivilligt til en død ung pige!

Sceneriet forgår i en større provinsby i det 19. Århundrede, hvor der er arrangeret et fornuftægteskab mellem to meget generte unge mennesker/dukker, Victor Van Dort (stemme af Johnny Depp) og Victoria Everglot (stemme af Emily Watson), der aldrig har mødt hinanden rigtigt endnu! Dåsefisk-magnaten William Van Dort (stemme af Paul Whitehouse) og hans kone Nell (stemme af Tracey Ullman) higer efter at opnå klasse, med alle deres schillings, og netop det fås i et ægteskabspagt med familien Everglot, de konservative aristokrater Maudeline og Finis Everglot (stemmer af Joanne Lumley og Albert Finney), hvor der løber direkte adeligt blød igennem! Der oses af klasse, butleren den mest arrogante i flokken. Men pengekassen er to, og der skal der ryddes bod på. Et ægteskab kan få dem tilbage til velstand.
Et møde kommer i stand, da Victor og Victoria mødes aftenen inden brylluppet, lidt tilfældigt, er der alligevel noget i luften, trods røde pletter på kinderne. Men sagen er at der skal øves , det er bryllup-generalprøve, og da Victor ikke kan huske vielsesritualet, bliver han hårdhændet af pastor Gaswell (stemme af Christopher Lee), smidt ud, med parolen om ikke at vende tilbage før at ritualet sidder der perfekt!
I sin fortvivlelse søger Victor tilflugt i den mørke vinterklædte skov, for her at indøve alle replikkerne. Det lykkes tilsidst at gennemføre det, da han taber ringen over en gren. Det viser sig i virkeligheden at være en hånd med en udstrakt finger, og op af jorden, halvråddent, med tøj hængene i laser, træder Corpse Bride op (stemme af Helena Bonham Carter). Victor er nu ufrivilligt blevet forlovet med denne unge men døde pige, der blev myrdet på sin bryllupsdag, og siden har ventet på sin gom! Victor bliver ført til underverdenen, men savner alligevel Victoria, forvirringen melder sig, dagen før brylluppet nærmer sig, falder han også godt til blandt de døde!

Denne dukkefilm har instruktøren Tim Burtons magaiske håndtryk på sig, der er tydelige reminisenser af Edward Saksehånd, og stilen fra den forrige ”Nightmare Before Christmas”, er denne mere stram i sin fortælling, hvilket klæder den fortrinligt. Stemmerne bag er alle pragtfulde, specielt Tracey Ullmann, Cristopher Lee og Albert Finney og ikke mindst Helena Bonham Carter, som også er kæreste med instruktøren Tim Burton!
Historien er oprindeligt en russisk fortælling om det utilsigtede bryllup mellem en genert mand og en afdød kvinde, det makabre men også smukke islæt betog Tim Burton, der har arbejdet med historien de sidste 10 år! Det er stop-motion animation som også blev taget i brug under indspilningen af ”Nightmare Before Christmas”, der har vagt Burtons store begejstring. Det er så fysisk, udtaler han, at man kan se at deres verden virkelig eksistere, at bringe dødt til live, det er en fantastisk og berigende oplevelse hver gang! En særdeles seværdig film, med fantastiske stemningsmættede billeder. En pragtfuld varm film til at varme sig på mod det skuttende efterårsvejr!

Titel: Corpse Bride
Original Titel: Corpse Bride
Premieredato: 28. oktober 2005