Filmcensur er en spændende størrelse når det gælder om, hvad man må og hvad man ikke se. Et er klassisk censur, som tager det visuelle, typisk i form eksplicit vold eller sex, men hvad med fx politisk censur og andre former, som tager udgangspunkt i politi, etik, moral og måske et lands aktuelle styre.
Hvem er det, der skal dømme for mig om jeg skal have lov til at se en bestemt film, og dermed fratage mig min frihed til at vælge til og fra. Det er derfor altid spændende at tage på festivaler eller købe film, som endelig får lov til at udkomme i den form der var tiltænkt.
Andrzej Zulawski - Mød den Polske instruktør på festivalen
Årets festival byder på flere film, som af en eller flere grund ikke tidligere har været tilgængelige i de almindelige biografer eller butikker på disse kanter. Stærkest er en lang række af den polske enfant terrible-auteur Andrzej Zulawski film, som vises i meget flotte kopier og ubeskårede udgaver.
Du kan møde ham personligt i Cinemateket, hvor han vil fortælle om og vise klip fra sine film i dag tirsdag den 19. april kl. 19.00.
Andrzej Zulawski - Forbudt i mange lande
Det går sjældent stille for sig når den Andrzej Zulawski.står bag kameraet og han har masser af stjener foran kameraet, og lavet film i flere forskellige genre, så det er ikke umuligt du er stødt på hans film, hvis er til lidt mere end de typiske mainstream film i Blockbuster, Cinemaxx eller Palads.
Den første film jeg så af ham var den benhårde debutfilm, "The Third Part of the Night" fra 1971 som tager tog afsæt i Johannes’ Åbenbaring og sin egen fars oplevelser. Filmen følger hovedpersonens voldsomme indre kamp, umiddelbart efter han har set sin kone og barn blive skudt ned for næsen af sig. En film som gjorde at han blev set som Wajda' kronprins i hjemlandet Polen, men lykken var kort for efter hans næste film "Diabel", som er fortællingen om en mand, der af en mystisk mørkklædt karakter tilskyndes til at begå et mord, blev af censuren set som en kommentar til regeringens infiltrering af det polske ungdomsoprør. Filmen blev gemt væk i 17 år, og Zulawski måtte flygte fra hjemlandet slå sig ned i Frankrig.
I Frankrig var de rigtig glade for ham. Zulawskis første franske film var en intens historie om uforløst kærlighed og er fra 1975 og hedder "Vigtigst er at elske". Romy Schneider som tidligere var kendt fra bl.a. Gigi filmene blev César-belønnet for. Han fortsatte i årene som fulgte med at skildre kærligheden og den mange facetter bl.a. med Dostojevskij-filmatiseringen "L’amour braque"- det første blandt mange film han lavede sammen med sin daværende partner Sophie Marceau. Dobbeltgænger-dramaet er en genre som også har fascineret ham og med "Possession" fra 1981 med Isabel Adjani og Sam Neil var i mange år den eneste af Zulawskis film, som man kunne se af ham Internationalt, da ingen af de tidligere hverken fra Polen eller Frankrig var blevet solgt til udlandet.
Jeg så "Possession" i Cinemateket i weekenden, og der gik det op for mig, at hans film simpelt hen skal ses i biografen, selvom jeg har set den flere gange på dvd, for følelsen i filmen var langt mere intens selvom jeg vidste hvad or hvornår de forskellige ting skulle ske. Filmen vises sidste gang i Dagmar onsdag d. 20. april kl. 21.30
Tilbage til Polen - Dog med en helt anden genre
Nogle år efter han havde forladt Polen var der bud efter ham igen ikke pga. af noget de ikke kunne lide, men fordi de i hjemlandet mente han var den rette til tage kampen op med science fiction-succeserne "2001" og "Solaris" med filmen "Sølvplaneten" som havde et kæmpe budget, men det turde de trygt smide i hans hænder alligevel for han havde jo bevist mere end en gang, at han kunne folk i biografen.
Men endnu en gang ramte uheldet ham og hans film , så pga. et ministerskifte blev filmen lagt ned, kun dage før optagelserne var afsluttet. Alle kulisser og negativer blev beordret destrueret. Adskillige år senere fik Zulawski i 1988 mulighed for at lave filmen færdig ud fra materiale, som bl.a. medlemmer fra filmholdet i al hemmelighed havde opbevaret og derved reddet for eftertiden.
På CPH:PIX kan du se den den restaurerede version af "Sølvplaneten" , som Cinemateket viser i en sjælden 35mm-kopi. Det er ganske tydeligt, at Zulawskis film hører til i ligaen med Tarkovskij og Kubrick, og ikke Lucas eller Spielberg.
"Sølvplaneten" er ikke den enste SciFi oplevelse på CPH:PIX i år senere kan du også opleve den fantatiske "Sunrise" som faktisk hedder "Sunrise: A Song of Two Humans" fra 1927 ledsaget ny komponeret musik.
Når film og musik går op i en højere enhed
Hvor Andrzej Zulawski er blevet udsat for bl.a. politisk censur, så er der også andre film på CPH:PIX har fået censuren at føle på forskelligvis, men mere om dem i en senere - Update/Artikel her på On-Z.
"Sølvplaneten" er som sagt ikke den enste SciFi oplevelse på CPH:PIX i år senere kan du nemlig også opleve den fantatiske "Sunrise" fra 1927 ledsaget ny komponeret musik. 1937 gik mesterværket nær tabt, da de to originale negativer blev ødelagt under en brand. Heldigvis lykkedes det at skabe et nyt negativ fra et print, der overlevede branden. Siden er værket blevet hædret et utal af gange og har ligget nummer syv på British Film Institutes liste over historiens bedste film.
Filmen vises, ligesom Metropolis sidste år, på Imperials monstrøse lærred i en smuk 35mm udgave fløjet direkte ind til lejligheden fra British Film Institute.
Bag den nykomponerede musik står SUNN O)))-guitaristen Stephen O'Malley, der sammen med den britiske elektron-musiker Peter Rehberg, indehaveren af Editions Mego, optræder i konstellationen KTL. Det er hermed to af nyere tids tungeste medspillere i musikbranchen, der prøver kræfter med Murnaus betagende kærlighedsdrama, og publikum kan forvente en enestående, massiv audiovisuel oplevelse til midnat i Imperial i København
KTL's komposition baserer sig på live guitar og computerprogrammering, og med få men insisterende virkemidler iklæder duoen Murnaus tragiske kærlighedsberetning et univers af mørke ambiente droner i en hypnotisk orkestrering.
Stephen O'Malley har med Sunn O))) haft stor succes med deres eksperimenterende metalmusik, mens Peter Rehberg ud over sine elektroniske kompositioner er en anerkendt forfatter og ejer af pladeselskabet Editions Mego.
Arrangementet løber af stablen Fredag d. 29. april kl. 23.59 som sagt i Imperial og koster 170 kr.
Nu vil jeg tage ud i CPH:PIX land og møde andre cineaster og filmfolk, og set et par af dagens tilbud i mørket.