”Riding along in my automobile. My baby beside me at the wheel”.
Teksten i Chuck Berrys glade 1964-klassiker, der lyder indledningsvis i Dag og Nat, siger alt om den enkle form, hvori danske Thomas Staho’s debutfilm er fortalt. Men meget lidt om stemningen. Sangen afbrydes da også med ét af en voice-over, der på svensk forklarer os:
”For de fleste lignede tirsdag den 9. september 2003 alle andre dage. Men for en vis person var det en ganske særlig dag. Det var nemlig den dag, den 40-årige Thomas Ekman – familiefar og anset arkitekt – skød sig i hovedet kl. 20.03 med en til formålet indkøbt Walther GSP-pistol”.
Morgen, den 9. september 2003. Thomas Ekman (Mikkel Persbrandt) sætter sig ind i sin bil for at kører sin 14-årige søn, Emil, til skole. Undervejs før den mutte Thomas sit fremmeste for at få sønnen til at hade sin egen far. ”Jeg er et svin, og jeg gider ikke længere at være din far”. Han tager afsked ved at tage afstand.
Og således indledes Thomas Ekmans dag den 9. september. Beslutningen om, at alt er blevet for meget, og at selvmordet er den eneste mulige løsning, er taget. Alt, hvad han mangler er en afslutning med de mennesker, der har omgivet ham. Den tryghedssøgende unge elskerinde (Maria Bonnevie); hans utro hustru (Lena Endre), som han kæmper om forældremyndigheden over Emil med; hendes hemmelige elsker, der samtidig er hans kollega; den ensomme søster (Pernilla August) og hans demente moder, der for længst har opgivet sin alkoholiserede søn. Dertil kommer en fanatisk fodboldtræner (Fares Fares); en ung gravid luder samt en ældre herre, der stiger ind i Thomas’ bil midt i en bilkø.
Bilen er Dag og Nat’s arena. Hele handlingen udspiller sig med Thomas Ekman på førersædet og som i små kapitler med nye karakterer på passagerens sæde. Faren for det alt for konstruerede og fortænkte lurer selvsagt på bagsædet, men Thomas Stahos drama om de store følelser er så koncentreret og medrivende – selv om vi får meget lidt tid til leve os ind i andre end hovedpersonen – at man sjældent tænker over formen undervejs. Samtidig betyder det konstant manglende arenaskift, at stort set al fokus er rettet imod karaktererne, hvilket gør Dag og Nat til en enestående skuespillerfilm. Mikkel Persbrandt leverer i hovedrollen et skræmmende portræt af en mand, der har givet fortabt og flankeres hele tiden af skuespillere, der i hver deres kapitel får stor plads i dialogens drama. Bedst ved Skandinaviens bedste skuespillerinde, Maria Bonnevie og ved Lena Endres forsmåede hustru.
Ekstramateriale:
DVD’en består af en dokumentarfilm, hvor fem helt almindelige mennesker fortæller om deres oplevelser med selvmord. Det er et stykke ekstramateriale, der giver sig tid til det dybe og hænger tematisk selvfølgelig sammen med filmen. Fire stjerner.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.