De tre musketerer: D’Artagnan

8. juni 2023 af Line Gren

De tre musketerer: D’Artagnan billede

En sandfærdig, sanselig og smuk fortalt filmversion af Alexandre Dumas eviggyldige roman om venskab mellem de fire musketerer, som hverken er gode eller onde, men ’virkelige’ mennesker som lever og ånder for den franske Konge og fædrelandet. Musketererne bevæger sig også i 1600-tallets Paris med beskidte slumkvarterer blandt fattige. I 2023-filmversionen er musketererne ikke feterede eller højt på strå, men småbeskidte i tøjet og usoigneret og blot mennesker af kød og blod med fejl, mangler og fælles sejre.

“All for one and one for all” er lig med det stærke bånd og venskab mellem de tre musketerer, som bliver til fire musketerer. Den franske instruktør Martin Bourboulon fremtryller effektivt, hurtigt og ubesværet dette stærke venskabsbånd i sin version af ”De tre musketerer: D’Artagnan” fra 2023.

Introscenen er sat og skrevet med fede bogstaver ”1627. France”. Freden i Frankrig i 1627 er truet af religiøse spændinger mellem de regerende katolikker og protestantiske separatister fra byen La Rochelle (i det vestlige Frankrig), som bliver støttet af England og er Frankrigs ærkefjende nummer ét.

I introscenen er der brugt naturligt morgenlys. Vi ser den unge Charles D’Artagnan (spillet af Francois Civil) snige sig ud ved morgengry og bevæge sig ud på en faretruende færd fra Cascogne i det sydvestlige Frankrig til Paris for at blive del af musketerkorpset ligesom sin fader og tjene fædrelandet og den franske Kong Louis XIII (eminent underspillet af Louis Garrel som den unge generte, usikre konge, hvor hans gestik og mimik siger mere end ord).

Straks D’Artagnan er kommet til Paris falder han i unåde hos de tre musketerer på grund af hans skødesløshed. Først dumper han ind i Athos (spillet af Vincent Cassel som kæmper med sine indre dæmoner og bærer på en dyster kærlighedshistorie), derefter Porthos (spillet af Pio MarmaÏ som den provokerende, humoristiske vildbasse) og til sidst Aramis (spillet af Romain Duris som er splittet mellem det åndelige i religiøs forstand og kvinder og som han fremfører på mesterlig vis via det usagte). D’Artagnan har sagt ja til at duellere med dem alle tre næste dag hhv. kl.11, kl.12 og kl.13 på samme sted. Her spindes deres skæbner uløseligt sammen til venskab og deres fælles fjende bliver Milady de Winther (spillet af Eva Green som den sårede og stærke kvindelig skurk), som er brændemærket på sin skulder med den franske lilje ’fleur-de-lis’. Hun er spion for kardinalen (spillet af Éric Ruf som den afdæmpede og udspekulerede snog, der vil gøre alt for at overtage tronen).

Dumas havde tydeligvis sans for dramatik og forstod at skabe spænding (suspense) og øge tempoet fx via levende dialog mellem personerne. At Dumas både var en fremragende teknisk og stærk visuel og sanselig fortæller kan findes i de tre musketerers tilblivelse. De tre musketerer udkom første gang den 14. maj 1844 ikke som roman, men som avisføljeton.

I den seneste filmversion er kameraet som det vandrende og desorienterede øje midt i al kaos og slagsmålene. I sværdslagsmålene med ultranær close-ups bruges kameralinsen i overført betydning som et skarpt sleben sværd og effekten sætter sig mærkbart i publikum og vi kan nærmest mærke, hvordan linsen omdannes til sværdet, der skærer i huden og menneskekødet og blodet sprøjter frem.

Den franske instruktør Bourboulons filmversion er sandfærdig og mere tro mod sit forlæg sammenlignet med de utallige filmversioner gennem tiden. Bourboulon bruger det naturlige lys i sin opsætning og balancen mellem dags- og aftenlys er velbalanceret og giver filmen en autenticitet og ambiance/stemning af, hvordan tiden forløber ligesom i et rigtig eventyr. Heltene alias de fire musketerer er ikke oversminket, tværtimod er de lidt beskidte og hærgende både i udseende og i påklædning, hvilket gør Bourbolons version mere realistisk og troværdig.

Det ses og ’mærkes’ tydeligt, at ”Les trois mousquetaires” falder i to dele, hvoraf første del står og flagrer som en introduktion og mangler sin anden del, som har premiere sidst på året (december 2023) og med titlen ”Les trois mousquetaires: Milady”. De to dele må være ekstrem forbundne mener undertegnede anmelder og derfor er det lidt svært at give stjerner for første del uden at have set anden del.

Det bedste vil være at slutte første del af med 1973-versionens hyperbolske speak-over i introen: “The three Musketeers the most dreadful in the world after the Bible…” og som er instrueret af den amr. instruktør Richard Lester og hvor Faye Dunaway er fabelagtig i skurkerollen som Lady de Winther. Det bliver interessant at se, om Eva Green kan måle sig med Dunaway’s kraftpræstation i 2023-versionens anden del.

Titel: The three musketeers: D’Artagnan
Original Titel: Les trois mousquetaires: D’Artagnan
Premieredato: 8. juni 2023