Den Bestøvlede Kat

5. juli 2012 af Nikolaj Sonqvist

Den Bestøvlede Kat billede

Kat i støvler er næsten som fod i en hose

Den Bestøvlede Kat kommer på sporet af de gyldne bønner som, hvis man planter dem, eftersigende skulle gro en stor bønnestage op i himlen, hvor en guldgås lever, der kan lægge guldæg ad libitum. Desværre kommer først den charmerende farlige Kitty Fløjspote og derefter Kats barndomsven Klumpe Dumpe i vejen for hans plan om at stjæle guldbønnerne fra søskendeparret Jack og Jill. I stedet slår Kat, Kitty og Klumpe Dumpe sig sammen mod at stjæle bønnerne fra Jack og Jill, men noget synes mistænkeligt forkert i det hele.

Katten spinder af
Filmen blander overordnet set to børneeventyr: Den Bestøvlede Kat og Jack og Bønnestagen uden selvfølgelig at følge begge helt til dørs. Derudover introduceres Klumpe Dumpe (engelsk: Humpty Dumpty), der stammer fra et gammelt engelsk børnerim og som typisk er portætteret som et æg. Det er Dreamworks der står bag og de følger altså trop med en herlig skævridning og en nyfortolkning af klassiske eventyr og eventyrkarakterer, som de gjorde med Shrek filmene. Den Bestøvlede Kat var som måske bekendt allerede til stede Shrek 2, 3 og 4 og filmen er derfor en såkaldt spin-off af Shrek serien.

Katteøjne smelter hjerter
Den Bestøvlede Kat var da også en af de mere vellykkede karakterer fra Shrek franchisen. Den heltedådige og standhaftige kat, der i de mere vanskeligste situationer griber til kattens stærkeste våben: charmen. Da Kat bliver indelukket bag tremmer tilkalder han vagtens opmærksomhed og ved hjælp af sine bedårende, store katteøjne overbeviser han vagten til at åbne døren og lægge sit våben fra sig. Selv ikke de mest hårdfør kan stå for katteøjne. Men Kat har fået sit for, da han møder Kitty, der på lige fod, eller pote, som ham, er heltedådig, charmerende og kattens god.

Et knurhår fra fantastisk
Den Bestøvlede Kat er et knurhår fra at være lige så fantastisk eventyrlig som den første Shrek film. Den formår at være medrivende og underholdende i kraft af nogle veldyrkede karakterer i Kat, Kitty og i særdeleshed Klumpe Dumpe, som man aldrig helt ved hvor man har. Der er en velportioneret del humor og action, og det er kun historien som halter lidt undervejs. Den halter fordi filmen ikke handler om særligt meget. Guldbønnerne er filmens Macguffin, der ikke rigtig har nogen særlig betydning og det komplicerede venskab mellem Kat og Klumpe Dumpe bliver desværre ikke følget helt til dørs. Det ville have givet pote (!) hvis dette venskab havde været til grobund for større intriger og man havde ladet alt det fjollede blevet lidt mere i baggrunden.

Men Den Betøvlede Kat er ikke så voksen som Pixarfilmene og det gør ikke spor. Ligesom Shrek er filmen mere universel til både de små og store. Der er fart over feltet og der er dybde i karaktererne, og så skal vi ikke glemme at det handler om en kat i støvler: de skal være lidt fjollet. Alt i alt er den hverken mis(!)lykket, mis(!)erabel eller kat(!)astrofal, men umis(!)kendelig underholdende, morsom og sød.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Den Bestøvlede Kat
Original Titel: Puss in Boots