D. 13. december uddeles Den Europæiske Filmpris i Riga og Edgar Reitz´ ”Die Andere Heimat – en fortælling om længsel” er med i opløbet og må så absolut høre til favoritterne til prisen for bedste film.
Reitz har med ”Die Andere Heimat” sat et suverænt filmisk punktum for den vældige tysklandssaga som i tre omgange løb over tv-skærmene i 1980-erne. Serien holdt hele vejen igennem et imponerende kvalitetsniveau på alle filmiske parametre.
Og nu fristes man til at sige, at et nyt publikum kan starte med denne over 3 timer lange prequel af en biograffilm – og gamle fans får her en imponerende afslutning på Reitz´ mesterlige værk.
En prequel er det, for mens tv-seriens tre dele fortalte sådan ca. de sidste 100 års tysklandshistorie med afsæt i landsbyen Schabbach fortæller ”Die Andere Heimat” om et par år i begyndelsen af 1840-erne i samme landsby. Det er næppe tilfældigt, at Reitz har valgt den periode; her kan han fortælle om sammenstødet mellem det traditionelle og det moderne, mellem landbruget og industrialiseringen, mellem fyrstemagt og demokrati – og han kan fortælle, at også europæere engang i stor stil udvandrede fra fattigdom og sult, udvandrede af nød for at finde et liv, et nyt heimat måske i meget fremmede lande, her Brasilien.
Hovedpersonen Jakob er fortæller. Hans dagbogsnotater driver handlingen frem. Gennemgående er hans drøm, eller som filmens titel siger det, hans længsel væk fra hjemstavnen. Han er drømmeren der flygter fra faderens smedie for at læse bøger, der sætter ham i stand til at smage på fremmede sprog, indiansk, og på den måde kaste et fantastisk lys over den forarmede landsby, når der pludselig er mange ord for grønt eller for kærligheden til garverens datter. Nok brødløst sværmeri men også modernitetens indtog, dér hvor ingen troede det muligt. Jacob-skikkelsen rækker langt; fra filologi til ingeniørkunst. Og på den måde giver det mening, når skæbnen vil, at den med den største længsel er den der ikke forlader sit heimat, sin hjemstavn. Verden kommer til Schabbach. I øvrigt elegant understreget af instruktøren, når han lader en anden instruktør med hang til skæve skikkelser Werner Herzog som lingvisten, politikeren, filosoffen og universitetsgrundlæggeren med meget mere Wilhelm von Humboldt opsøge den talentfulde smedesøn (at Humboldt faktisk døde i 1835, altså før det fiktive møde med Jakob er i den forbindelse af mindre betydning).
Fotografen Gernot Rolls virtuost komponerede sort-hvide billeder undgår at idyllisere landskabet og dets mennesker – men indstillingerne er ikke desto mindre ufatteligt smukke i deres sanselighed. Der dvæles dog ikke ved det skønne, mens der fortælles om dagligliv, forfald og den afvikling af Schabbach der til sidst bliver til udvikling. Man fornemmer, at fortællerytmen kongenialt forbindes med indbyggernes rytme der mestendels er en arbejdsrytme der stort set kun afbrydes ved sygdom, død, udvandring og en sjælden fest.
Nævnes skal også scoren af komponisten Michael Riessler der har været med fra Heimats start. Nøgen, intens og utraditionelt instrumenteret musik der rækker fra dengang til nu – traditionen og moderniteten omfavnes smukt.
Og skuespillerne … et fornemt ensemblespil!
Det sparsomme ekstramateriale på dvd-en består af trailer, slideshow og trailershow.
Udgivelsen er utvivlsomt en af årets stærkeste dvd-udgivelser – hvorfor dog ikke på Blu-Ray!
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Another World Entertainment.