Tilbage i 1964, på en katolsk kirke og skole, St. Nicholas, The Bronx, New York, hvor præsten og nonnerne udover de gejstlige opgaver, underviser eleverne i diverse almennyttige fag.
Fader Flynn (Philip Seymour Hoffman) er som præst, lettere frisindet, og ikke styret af diverse regelsæt, hvordan stedet skal styres. Det er der delte meninger om, den øverste nonne, søster Aloysius Beauvier (Meryl Streep), er i den overbevisning at en streng moral gavner eleverne.
Det amerikanske samfund er på daværende tidspunkt styret af nye vinde, revolutionen hærger, hippie bevægelserne er ved at blive formet. Flynn prøver også at lirke ved kirkens konservatisme, ved at prædike om begrebet tvivl.
Skolen optager også sin første afroamerikanske elev, Donald Miller (Foster).
Den naive, lidt regelrette troskyldige unge søster James (Amy Adams) opdager præstens forkærlighed for Miller, som en dag kom tilbage til hendes undervisning, efter at han havde en arbejdsopgave som messedreng, og lugtede af alkohol. Med denne viden samt andre episoder mellem Flynn og Miller, opsøger hun søster Aloysius. Denne gør sig straks sine egne fortolkninger, og helliger sig nu det meste af sin tid med at samle materiale til at kunne smide denne måske tilsyneladende pædofile protagonist på porten. Hun opsøger Miller´s mor, i håb om en fælles medsammensvoren. Hun opsøger fader Flynn i håb om tilståelse. Som et gejstligt korstog, uden håndfaste spor eller beviser indleder Aloysius en krig mod fader Flynn.
Denne film har sat sit aftryk i diverse teatre, men det lykkedes til dels for instruktøren, John Patrick Shanley, at styre forestillingen ud i filmsproget. Det teatralske, som ikke skæmmer filmen, er stadig håndhævet, bevidst eller ubevidst, men der er for meget kulisser over kulisserne. Da søster Aloysius følger Miller´s mor til arbejdet, er der menneske tomt udenfor, uden at der er en essentiel årsag til dette. Lars Von Trier´s ”Dogville” fulgte sine egne selvskrevne præmisser, det gør ”Doubt” ikke.
Skuespillet er af den bedre skuffe, Meryl Streep gør det overbevisende, Philip Seymour Hoffman og Amy Adams følger hende helt til dørs. Filmen har oscar kvalitet ifølge akademiet, uforståeligt ligesom ”Benjamin Buttons Forunderlige Liv”, er den blevet nomineret i flere kategorier.
”Doubt” er bestemt seværdig, lidt forudsigelig, men i forhold til hvad der ellers er blevet produceret, bl.a. ”Revolutionary Road”, som er blevet forbigået, virker Oscar akademiets begejstring her en kende for overdrevet.