Ejersbo

25. november 2015 af Tanja la Cour

Ejersbo billede

En mands aske spredes gennem spredte hænder ud over Kilimanjaro i solopgangen. Asken, der engang formede forfatteren, Jakob Ejersbo, gives tilbage til Afrika i denne dokumentar om det komplicerede unge forfattertalent, der døde før, han nåede at blive færdig.

Sorgproces
Dokumentarfilmen om Jakob Ejersbo, forfatteren til succesromanen ”Nordkraft”, er omdrejningspunktet i denne dokumentar af Christian Holten Bonke. Holten Bonke har blandt andet har stået i spidsen for dokumentaren om Uffe Elbæk ,”Uffes Alternativ” og vundet priser for hans dokumentar om elitedanseren Slavik Kryklyvyy i ”Ballroom Dancer”.

Dokumentaren om Ejersbo er dog næsten kommet i stand via et tilfælde. Det var gennem forfatteren Rune Skyum-Nielsen, at Holten Bonke hørte, at Jakob Ejersbo venner skulle bestige Kilimanjaro og opfylde Jakobs sidste ønske om at få spredt sin aske fra toppen ud over Tanzanias jord. Holten Bonke blev inviteret med og i månederne inden turen, lærte han Jakobs venner, Morten Alsinger og skrivepartneren Christian Kirk Muff, at kende.

Dokumentaren er bygget op omkring opstigningen af Kilimanjaro, hvor vi kommer tæt på Muff og Morten, som hver især presses både fysisk og mentalt. Det er tydeligvis en proces for de to at opfylde Jakobs sidste ønske om at komme tilbage til Afrika. Den ene halvdels af Jakobs aske, den anden er begravet på Assistentens Kirkegård, har stået gemt væk i Mortens skab i fem år, men nu er det på tide at komme videre i sorgen og i tabet af en kær ven. Opstigningen bliver gennem dokumentaren afbrudt af indskudte interviews med henholdsvis Jakobs søster, Ea Ejersbo, deres forældre, hans forlægger Johannes Riis og Jakobs korte intense kærlighed, Ditte Steensballe, der hver især fortæller om den Jakob, de kendte til.

En af de personer, der får meget taletid, er den kreative sparringspartner, Muff. På vej op ad bjerget fylder interviewsene meget med Muff, og han får meget, eller tager meget, taletid i forhold til den nære ven Morten. Til tider for meget, hvilket er ærgerligt, for Muff fylder meget som person, og det er også tydeligt, at det er noget af det, der har udfordret Jakob og hans venskab. Fortællingen bliver til dels overtaget af Muffs behov for at rense sin samvittighed og minderne om deres samarbejde og venskab, så Mortens inputs bliver overdøvet. Det er en skam, for som seer fornemmer man, at Morten om nogen var tæt på Jakob og måske også var en af dem, der forstod den komplicerede og kompromisløse forfatter bedst.

Fandenivoldsk
Noget af det, der især lægges vægt på i fortællingen om det store forfattertalent, er barndommen og de senere teenageår i Afrika. Tider, der skulle være afgørende for Jakobs forfatterdrømme og ikke mindst succes, da meget af drivkraften, nysgerrigheden og kompromisløsheden har rødder tilbage til Tanzania. Tanzania og Afrika bliver netop drivkraften for Jakobs største og mest krævende projekt: Afrika-trilogien, som han ikke selv nåede at blive færdig med, da døden indhentede ham til sidst i form af spiserørskræft.

Ejersbo er en ærlig og ikke mindst kærlig dokumentar om den kompromisløse Jakob Ejersbo, men ikke mindst fortællingen om, hvor meget det koster for et menneske at være kunster, på den måde, som Jakob var det: Fandenivoldsk, ærlig og endnu engang fuldstændig kompromisløs.

Titel: Ejersbo
Original Titel: Ejersbo
Premieredato: 25. november 2015