Empire Sæson 1

6. marts 2016 af Mads Bluhm

Empire Sæson 1 billede

Empire er topunderholdende hiphop-familiemelodrama søbet ind i fuldfed, urban musik. Serien er spækket helt op til sine plukkede øjenbryn med nederdrægtige sammensværgelser, lumre affærer og kompromisløs stræben efter ussel mammon.

Serien starter i 5. gear og sænker aldrig farten. Den centrale hovedperson er den karismatiske musik-mogul, Lucious Lyon spillet af Terrence Howard, som ved seriens begyndelse diagnosticeres med den brutale sygdom ALS (Amyotrofisk lateral sklerose), en dom som kun giver ham 3 år mere at leve i. Diagnosen komme yderst ubelejligt, da han netop har offentliggjort sine storladne planer om at børsnotere sit livsværk, pladeselskabet Empire Entertainment. Lucious holder i første omgang sin sygdom hemmelig for sin familie, idet han planlægger at videregive firmaet til den mest værdige af sine 3 sønner Andre, Jamal og Hakeem. Sønnerne er vidt forskellige, Andre er forretningsmand til fingerspidserne, Hakeem er en talentfuld og vild rapper, mens Jamal er en følsom singer-songwriter (som til Lucious’ store fortrydelse også er homoseksuel. Det er en eksplosiv cocktail, som ryger helt i luften, da Lucious’ ekskone Cookie, spillet formidabelt af Taraji P. Henson, bliver løsladt efter at have tilbragt 17 år i fængsel for narkorelaterede forbrydelser, forbrydelser som har lagt fundamentet for familiens musikimperie. Nu vil hun have sin bid af kagen og familien i det hele taget.

”Empire” er en skamløst underholdene sæbeopera, der har mere til fælles med senfirser-klassikere som ”Dallas” og ”Dollars” end moderne guldalderserier som ”Treme” og ”Sopranos”. ”Dollars’” oprindelige amerikanske titel var i øvrigt ”Dynasty”, så mon ikke det er sikkert at antage, at ”Empire” er en hyldest til denne forgænger. ”Empire” løftes imidlertid af sin eksotiske setting i et afroamerikansk hiphopmiljø. Den er ud over rænker, bedrag og lumre affærer sovset ind i lækker musik leveret og kurrateret af superproduceren Timbaland, der helt sikkert også har kunnet tilføre serien noget vaskeægte street credibility.

Serien byder på et væld af twists og skumle overraskelser. Lucious’ sønner kaster sig mere eller mindre modvilligt ud i en benhård kamp for kontrollen med deres faders livsværk. Bag sig har de hver især en række romantiske partnere, som påvirker og manipulerer de stakkels knægte, så der kommer overdrevet meget blæs på rænkeblusset, og det hele kammer en gang imellem over og bliver for meget med for meget på. Men når serien - heldigvis for det meste - balancerer lige på knivsæggen af det utålelige melodrama, så er det altså urimeligt godt og medrivende underholdende. Figurerne er meget arketypiske og til tider lidt endimensionelt tegnet, men det hele reddes af en kraftpræstation af Terrence Howard som Lucious Fox, der er en hustler af den gamle skole, og som veksler mellem ekstrem patos for sin familie og en iskold kontrolfreak, alt efter hvad der passer ham bedst. Han er for Empire hvad Larry Hagmans JR var for Dallas. Nævnes bør også Taraji P. Henson som Cookie, der starter ud som en usympatisk arketype af en rejekælling, men som i løbet af første sæson tilkæmper sig både respekt og sympati, samtidigt med at hun er pisse irriterende på den gode måde. Hun er i den grad en ypperlig hyldest til Joan Collins’ legendariske rolle som Alexis i ”Dollars”.

”Empire” er som en rodet rutsjebanetur; vild, underholdende, overraskende, nervepirrende og nogle gange lidt for dum. Den vil ikke mere end at underholde, overraske og være mega lækker, men det gør den til gengæld også perfekt. Så må man selv afgøre, om man kløjes i de mange uplausible og til tider lidt tåkrummende kameler, der skal sluges undervejs. Særligt dybt stikker serien heller ikke, men hvem har brug for dybde, når man kan få skamløs underholdning sovset ind i hiphop i stedet for?

Ekstramateriale
Ikke overraskende er det meste af ekstramaterialet af den letbenede og musikalske slags. Vi bliver trakteret med over en halv times udvidede musiknumre fra denne sæson. Det er ok, men ikke noget der rigtig rykker. Derudover er der et fint kommentarspor fra seriens instruktør, producenter og skuespillere, der faktisk både er vittigt og indsigtsfuldt. Det kunne man godt have ønsket mere af. I stedet får vi en lidt forkølet 9 minutter lang featurette om Timbalands musikalske involvering i serien samt en 8 minutter lang ditto om håret og kostumerne. Alt i alt er der ikke meget til at sætte blodet i kog i forhold til ekstramateriale, det rigtige bling leveres i serien.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Empire Sæson 1
Original Titel: Empire The Complete First Season