En Flænge I Himlen

31. oktober 2014 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

En Flænge I Himlen billede

Frem med Kleenex. Rigeligt med Kleenex!

Jeg har aldrig fået set Dying Young fra 1991, hvor Julia Roberts spiller sygeplejersken som forelsker sig i en kræftpatient. Flere har dog fortalt mig at den er særdeles stærk og umådelig sørgelig. Da filmen kom frem er jeg ikke engang sikker på at jeg sådan rigtig vidste hvad det der kræft egentlig var for noget, men det skulle jeg så siden desværre for alvor finde ud af. Alle kommer på et eller andet tidspunkt til at blive berørt af sygdommen. Enten som bærer af kræft eller som pårørende, og alle som har været der allerede, ved at det er en nærmest umenneskelig proces også selvom det skulle ende med lykkelig udgang.

Derfor er film med kræft som tema også oftest ufatteligt rørende. Jeg husker Dig og Mig med Pilou Asbæk og Laura Christensen fra 2008, og Nu Eller Aldrig fra 2007, hvor Jack Nicholson og Morgan Freeman giver den et sidste skud på opleveren, inden deres tid ebber ud. Nu er tiden så kommet til at fortælle endnu en historie om den frygtelige lidelse, og lad mig sige det med det samme: Her er ikke alene tudegaranti – her er også klassikerpotentiale. Det er filmatiseringen af John Greens roman The Fault In Our Stars fra 2012 som vi her er vidne til. Den danske titel er blevet En Flænge I Himlen, og er instrueret af Josh Boone. Disse to herrer leverer også en hyggelig hilsen, inden man får adgang til at vælge om man vil se biografversionen eller den 7 minutter længere udvidede version, som forefindes på udgivelsen her.

Filmen handler om de to teenagere Hazel og Gus som begge er kræftramte. De mødes til en samtalegruppe og finder ud af at de har samme ukuelige og objektive tilgang til deres sygdom. De klinger på alle måder, og ikke mindst med deres sarkastiske humor omkring deres ellers ulykkelige situation. Specielt under en fælles rejse til Amsterdam, hvor de skal på visit hos deres yndlingsforfatter (spillet af Willem Dafoe – Mississippi Burning, Antichrist, Den Engelske Patient, Spider-Man Platoon), knyttes deres bånd. En ”håbløs” forelskelse opstår...

Der er tale om en pragtpræstation af de to hovedroller. Begge unge skuespillere leverer en troværdig og gribende indsats og gør hele sygdomsproblematikken i En Flænge I Himlen særdeles vedkommende og nærværende. Shailene Woodley og Ansel Elgort lyder navnene, og hvis du har set ungdomshittet Divergent, så kender du dem allerede. Shailene Woodley spillede desuden George Clooneys datter i den Oscar-nominerede The Descendants fra 2011, mens Elgort sidste år spillede Tommy i genindspilningen af gyser-fænomenet Carrie. Ellers kan man, ud over Dafoe, nok kun tildele Laura Dern en kendis-faktor blandt skuespillerne på rollelisten. Dern havde sin storhedstid i 90'erne med film som Jurassic Park, Vilde Hjerter og En Perfekt Verden. Her i 10'erne har man dog kunnet opleve hende i The Master og Meet The Parents: Little Fockers. Det skal dog siges at netop den ”manglende” Hollywood A-liste på ingen måde er savnet. Det giver en betragtelig autencitet at vi ikke har set de bærende kræfter tusind gange før. De er sprællevende, lige der på den anden side af fjernsynsglasset.

En Flænge I Himlen er via sin stilfærdige fortælleteknik og adstadige tempo med til at gøre både fortælling og karakterer til nogle af vore egne. Vi smiler og, i særdeleshed, græder med Hazel og Gus som står over for en bakketop som ikke kan forceres. Den er så benhård en skæbnefortælling at man ikke skal undre sig over at filmmediet er i stand til at lade gåsehuden rejse sig og tårerne trille ufortrødent ned af dine kinder. For mig som har haft sygdommen tæt inde på livet, giver det naturligvis et ekstra stød. Sammenholdt med at jeg selv har vandret Amsterdams gader og stræder tynde for få år tilbage, så kan rammen for kærlighedsfortællingen næsten ikke virke meget mere reel. Alene da jeg så kanalens hvide vippebro, restaurant The Americain samt vejskiltet med Leidsegracht, ja så var jeg tilbage i den hollandske hovedstad. Samhørigheden med Anne Franks skæbne, som filmen også lige vender, giver også stof til eftertanke.

Tilmed rummer filmen også et par overraskelsesmomenter, og undgår derved elegant at blive en strømlinet og kalkuleret tåreperser, som man kunne have frygtet. En Flænge I Himlen er veladapteret og præcist beskrevet i forhold til patient/pårørende-forholdet som ikke fornægter sig. Alt i alt findes der også en langt kortere betegnelse for alt jeg hidtil har beskrevet – betegnelsen mesterværk!

Udgivelsen indeholder en del værdifuldt ekstramateriale. Vi får blandt andet indsigt i John Greens tilgang til at skrive bogen, omhandlende sygdomsramte unge, men alligevel fulde af liv. Heriblandt fortæller han om den person som gav ham inspirationen til sin romans hovedperson. Du kan desuden komme med bag kameraet og møde skuespillerne. Du kan også se en lille snas omkring tilblivelsen af den musik som skal understøtte det følelsesregister man gennemgår undervejs i filmen. Du kan lade Green og Boone kommentere sig gennem og derved opnå nyttig viden om diverse forhold og overvejelser. Der er også en række slettede scener og fotogalleri at tage fat på.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: En Flænge I Himlen
Original Titel: The Fault In Our Stars