Er Vi Der Ikk' Snart? (leje-DVD)

22. september 2005 af David Lund

Er Vi Der Ikk' Snart? (leje-DVD) billede

Familiekomedie med Ice Cube i fronten... en underlig balancegang.

Nick ejer en sportsforretning af gamle antikke sager, som oftest bliver fejltaget for en legetøjsforretning. Han elsker kvinder, så længe man ikke skal binde sig, men mere vigtigt, så længe de ikke har børn. Han hader børn. En dag ser han drømmekvinden ude foran sin butik, men da han går over for at bruge sine kneb, opdager han 2 børn der kommer farende hen til hende og kalder hende ”mor”. Men Nick lader sig ikke slå ud denne gang, hun skal nedlægges. Suzanne ser dog mere Nick som en ven, men en skønne dag har hun virkelig brug for hans hjælp. Han skal ledsage hendes børn til Vancouver hvor de skal holde nytårsaften, men da alt går galt ender det med at de skal ud på en lang køretur for at nå destinationen. Nick er under tidspres, og det hjælper ikke meget at Nick ikke ved, at børnene gør alt for at ødelægge alle der lægger an på deres mor. Bogstaveligt talt.

Coveret på Er Vi Der Ikk’ Snart praler af, at den skulle være den bedste familiekomedie siden Alene Hjemme. Desuden har filmen også indtjent en stor sum penge på biograflisten i USA. Men det har godt nok set skidt ud for familiekomedier siden Alene Hjemme, hvis denne skulle være den bedste siden da. Med det sagt er filmen ikke så dårlig som vores alles imdb.com brugere ellers påstår. Den leverer det den skal, men det hæver den slet ikke over den middelmådige familiekomedie som netop Alene Hjemme var. Filmen er præcis alt det du forventer efter at have læst referatet. Om du tror den er dårlig, god eller endda så dårlig den er god er det præcis det den er. Filmen tilpasser dig dit humør, og man kan se den lige præcis som man nu vil. På det plan kan man vist ikke gå helt galt i byen med at smutte ned i videobutikken og leje den.

Brian Levant er instruktøren står bag flops som Beethoven, The Flintstones, Jingle All The Way og Snow Dogs. Faktisk er der ikke meget forskel på hans foregående film og denne. Er Vi Der Ikk’ Snart indeholder alle de klichéer som hans gamle film gør, og hvad der har gjort denne film en succes har jeg ingen forståelse for. Med hans næste film Mr. Lucky ser det ud til at han forsætter i samme spor, og der burde han nok blive. Han er en klar Michael Bay (Pearl Harbor, Armageddon) indenfor sin genre, og leverer det ene lette underholdningsprodukt efter det andet. Stilmæssigt har han intet at sige, og plothullerne samt manglen på forklaringer er utallige i denne film.

Ice Cube har hovedrollen, og man skulle tro han havde skrevet den selv. Han vader rundt i smart sportstøj, hører hip hop og fyrer smarte bemærkninger af. Den eneste forskel på filmens Nick og virkelighedens Ice Cube er nok bandeordene. Om han gør det godt er vel en smagssag idet han spiller sig selv, og det egentlig ikke burde kræve de store talenter. Men man kan nu ikke lade være med at holde med hans naive person, der gør alt for at vinde ungernes tillid så han kan få fingrene i deres mor (hvor bizart det end lyder). Hvilket let fører mig hen til et andet punkt, nemlig moralen. Jeg er ikke sikker på om det endelige resultat af moralen er det Levant vil ud med, for Nick virker nemlig bare som en mand der vil score Suzanne og han burde vel slet ikke være den der vinder børnenes tillid, specielt ikke med startsekvensen af en mand der vil gøre alt for hende, men bliver slagtet af børnene. Men sådan lyder moralen nu engang, og det må man jo lære at leve med.

Suzanne bliver spillet af Nia Long (Boyz ’n da Hood, Friday, Stigmata), en kvinde man fuldstændig forstår Nick forelsker sig i. Hun er et kønt ansigt, som nok vil fortsætte sin karriere i film som disse. Hun har da før kunnet spille sine roller flot, men om det talent stadig er tilstede er jeg ikke sikker på, hun viser det i hvert fald ikke i en film som denne. Hendes børn bliver spillet af Aleisha Allen og Philip Bolden. Især Allen er et navn vi burde holde øje med, for hendes irritationsfaktir i filmen er enormt og ligeså enormt godt klaret af en pige på hendes alder.

Er Vi Der Ikk’ Snart er ikke ligefrem min kop te, men jeg fik da den underholdning jeg søgte, og standard spilletiden på de 90 minutter er altid en god ting ved film som disse. Jeg grinte måske en gang eller to, og på trods af klichéerne og forudsigeligheden fik jeg da noget ud af filmen. Hvis jeg skulle anbefale filmen til en aldersgruppe ville det nok være de 10-12 årige, for dem ville moralen måske pralle af på, hvilket det nok ikke ville for de lidt yngre. For voksne er der ikke meget at hente her, og vil man absolut se en familiekomedie er Alene Hjemme 1+2 stadig på toppen.

Ekstramaterialet undrer mig meget, da der faktisk er lidt af hvert på denne udgivelse. Det der er underligt er at den kun er udkommet som leje DVD. Men nok om det. Vi har en håndfuld slettede scener, en bag om filmen (kort men godt) og et kommentarspor. Faktisk alle de ting jeg elsker ved en DVD udgivelse. Kommentarsporet er måske ikke fantastisk, men jeg synes nu altid det er rart det er der. Jeg undrer mig dog oer hvem der i deres gode forstand ville se det fra start til slut. Men nok om det. 4 stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Er Vi Der Ikk' Snart?