Extras The Special

8. november 2009 af Jesper Poulsen

Extras The Special billede

Hvad der siden hændte Andy Millman

I sæson 1 handlede det hele om drømme og visioner. I sæson 2 lykkedes det at få potentialet forløst. Men alt er ikke lykke og idyl for Andy Millman, som har kæmpet en lang sej kamp fra bunden som statist til nu at få et gennembrud i sin egen sitcom. ”When The Whistle Blows” er for Andy en stor kliché med gentagne one-liners og en fanskare af børn og tåber. Han vil mere end det, og det koster hans gode ven og manager, Darren, jobbet. Andy glemmer også Maggie som kæmper hendes egen kamp for at opnå en karriere. Ja, faktisk bliver Andy så selvcentreret at han dårligt nok opdager at Maggie må ende med tage et bijob som rengøringskone og Darren og hans stab må slå sig på salg af mobiltelefoner i en ussel lille forretning.

Der sker nemlig det at Andy allierer sig med en ny manager som skal forløse de store drømme om filmroller. Andy har det nemlig svært med at erkende at hans konkurrent Greg pludselig bliver talk-of-the-town som hovedrolleindehaver i en film med selveste Clive Owen. For at få sig selv skubbet frem i køen impliceres Andy i en lang række pinlige situationer som blandt andet omhandler et påstået telefonopkald fra Ridley Scott, afslapning på en bøssebænk med George Michael og et skænderi med bandeordenes konge: tv-kokken Gordon Ramsey. Da der her er tale om en afsluttende tv-film som afrunding på de 2 sæsoner af den prisvindende comedy-serie, som tilmed er en slags julespecial, så skal det hele selvfølgelig afsluttes med hjertevarme, klarsyn, tilgivelse og genfundne venskaber, udløst af en pinlig optræden i Celebrity Big Brother…

Den er det lange hyl Stephen Merchant og den lille prop Ricky Gervais, som står bag fænomenet Extras. Og denne finale er så afgjort en værdig afslutning på løjerne om karriereløft koste hvad det koste vil. Gervais ( Ghost Town, Stardust, Nat På Museet-filmene, The Office) spiller selv den centrale rolle som Andy, mens Merchant leverer den uforbederlige laissez-faire manager Darren. Ashley Jensen er Andys bedste veninde Maggie, som altid forsøger at bakke Andy op, men ofte kommer til at spænde ben for alt og alle, da IQ’en ikke er på Einstein-niveau. Som sædvanlig optræder der en masse kendte roller i egoistiske roller af deres egen personlighed, ganske som man f.eks. kender det fra Klovn. Tidligere i de 2 sæsoner har stjerner som David Bowie, Kate Winslet og Harry Potter himself – Daniel Ratcliffe været igennem peberkværnen hos Andy og co. Denne gang er det folk som George Michael, Clive Owen, Gordon Ramsey, David Tennant og Hale & Pace som har små cameos som dem selv.

Situationskomikken længe leve. Resultatet er festligt, fornøjeligt og vanvittigt morsomt. Advarsel! Du skal dog sikre dig et indgående kendskab til figurerne inden du runder af med denne
”special finale”, for handlingen starter lige der hvor sæson 2 slutter. Jeg er meget til god underholdning, sort humor og satire af groveste skuffe. Alligevel kan man fra tid til anden føle sig så miljøskadet som filmbelurer/bedømmer at man bliver immun for udbrud lattermæssigt. Dog registrerede jeg undervejs gennemsynet af dvd’en larm i stuen – fremprovokeret af mig selv. Scenen omhandler en Clive Owen som nægter at betale en luder og beder sit staff om at komponere en blanding af kål og kolort til at klaske i hovedet på den prostituerede. Ja, der bestilles endda den model som kan blive siddende et stykke tid på kinden af den forurettede… Et interview til en stor avis bliver også så tåkrummende pinligt at Andy må lyve så meget at det skriger til himlen. Og også her skriger man så selv ganske højlydt! Indrømmet – konteksten er svær at gengive på skrift. Men kredit til Extras for at få grinet frem hos undertegnede. Genren er altså ikke uddød, tilsyneladende.

Kan man se bort fra et par lidt for lange passager samt en afslutning som er ganske i julens ånd (derfor let at regne ud), ja så er her 80 minutters topunderholding for alle fans af den dunkle humor som briterne har som vartegn.

Extras materialet, kan man vel ikke andet end at benævne det, stiller relevante spørgsmål omkring denne serie-afrunding. Der er også en statist som har fået lov til at filme backstage, så man kan opleve hvordan Extras statisterne i virkeligheden har oplevet det at være statist i en serie om statister?!?!?! Der er klassiske outtakes samt en stribe fraklip som ender i hat og briller. Faktisk mange fine indslag som man måske ikke skulle have påregnet vedhæftet en udgivelse som trods alt blot er en tv-film. Alt i alt en absolut mere end godkendt skive!

SF/Fox.

Titel: Extras The Special
Original Titel: Extras The Special Series Finale