Family Guy - Star Wars Trilogy

7. januar 2018 af David Lund

Family Guy - Star Wars Trilogy billede

“Family Guy” når det er bedst!

I kølvandet på succesen af “The Simpsons” fik Seth MacFarlane en god ide. Der er ingen tvivl om, at “Family Guy” som værende en animationsserie primært for voksne, netop har fået sin inspiration fra “The Simpsons”. MacFarlane er dog ikke dum, så “Family Guy” tog lige et skridt videre, og med sin mere gakkede humor afbrudt af utallige usandsynlige flashbacks, fik serien hurtigt sit eget publikum og sine egne fødder at stå på. Der er naturligvis masser af ligheder med de mange animationsserier for voksne, men stort set alle inkl.inspirationskilden “The Simpsons” har lånt fra “Family Guy” i ny og næ. Med sine mange referencer til popkulturen, måtte det jo ske før eller siden, at “Family Guy” tog hånd om “Star Wars” i et dedikeret afsnit. Det blev dog til 3 afsnit at i alt 6 episoders længde, og her taler vi kun om den originale “Star Wars” trilogi, så der er stadig masser af plads til mere i fremtiden. De tre episoder af dobbelt længde fik titlerne “Blue Harvest”, “Something, Something, Something, Dark Side” og “It’s a Trap!” Der er ingen tvivl om, at du får mest ud af disse episoder som dedikeret Star Wars fan, men selv uden at være feinsmecker indenfor området, burde underholdningen være i hus. Disse tre episoder viser “Family Guy” fra sin bedste side.

Plottet følger den originale fortælling næsten til punkt og prikke, blot med velkendte katakterer fra “Family Guy” universet i de gamle og velkendte roller. Brian som Chewbacca og Cleveland som R2-D2 bør som minimum hive et grin i land hos alle. Som spoof gør disse tre film det, som de fleste spoofs glemmer. De hylder originalerne. Ikke alene det men de formår at puste nyt liv i dem. Ikke kun igennem humoren, men den forståelse og kærlighed til “Star Wars” universet som MacFarlane tydeligvis besidder, gør disse film til interessante værker selv uden humoren. Tag dog ikke fejl - humoren er i den grad altdominerende igennem fortællingerne, hvilket gør spilletiden til de tre episoder til udgivelsens største ankepunkt. Vi kender udmærket “Star Wars”, så at genopleve trilogien igennem en andens øjne med næsten tre timers spilletid sammenlagt, bliver en anelse for meget af det gode. Men også kun næsten, for hvem ser det hele på en gang? Med et pusterum mellem hver “film”, glider det hele lettere ned, og kan nydes med stor fornøjelse.

De tre episoder er lavet med henholdsvis to og et års mellemrum, hvilket betyder at den første film blev lavet i “Family Guy’s” storhedstid. Derfor er “Blue Harvest” også højdepunktet imens “It’s a Trap!” er lavpunktet. Selv med den kvalitetsmæssigt nedadgående kurve, er alle tre episoder blandt de bedste “Family Guy” episoder overhovedet, og får derfor den varmeste anbefaling herfra. Gense evt. den gamle “Star Wars” trilogi først, hvis du ikke er ligeså stor nørd som os andre.

Billede & Lyd - 5/6

De rene og skarpe linjer tilsat en uforstyrret lyd giver en fuldendt oplevelse i alle tre film. De skarpe farver og det fuldstændigt rene billede er imponerende flotte detaljer. Samtidig er lydbalancen fremragende med en tilpas tyngde samtidig med at al dialog går rent igennem uden problemer med selv den laveste hvisken.

Ekstramateriale - 4/6

Der er et væld af ekstramateriale til hver af filmene på denne udgivelse, men ikke alt er lige godt. Kommentarsporene er alle et lyt værd, da man ikke kun kommer bag tankerne med filmene, men også får en ide om, hvor meget kærlighed, der er blevet smidt i projektet. Hertil har de to første film en række featurettes, som alle giver et dybere indblik i produktionen tilsat masser af humor. Den tredje film falder lidt igennem med sit Trivial Pursuit indslag, der er alt for langt og kedeligt. Derudover er der en række outtakes og andre småting, som nok kun egner sig til de mest hardcore fans.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: Family Guy - Star Wars Trilogy
Original Titel: Family Guy - Star Wars Trilogy