FearX

19. oktober 2003 af Mogens Høegsberg

FearX billede

John Turturro har hovedrollen i Nicolas Winding Refns første engelsksprogede film, der har begge fødder solidt plantet i David Lynchs filmsprog

Harry Caine (John Turturro) er vagt i et indkøbscenter i en lille søvnig by i USA. Han bruger al sin fritid (og en del af sin arbejdstid) på at efterforske mordet på sin kone Claire.

Dette er plottet i Nicolas Winding Refns FearX, Refns tredje film (Pusher og Bleeder var de to første, hvis nogen skulle være i tvivl), og hans første engelsksprogede film. Manuskriptet skrev Winding Refn sammen med Hubert Selby Jr., der bl.a. tidligere har skrevet både bogforlægget og manus til Requiem for a Dream. Filmen er fotograferet af Larry Smith, der tidligere har haft forskellige jobs på flere af Stanley Kubricks film. Endelig har Brian Eno været med til at skrive musikken, der nærmest går i ét med lyd-designet – så lavt og rumlende er det oftest.

Resultatet er blevet en langsom, dvælende, og frem for alt atmosfærisk thriller, der trækker store veksler på David Lynch i sit udtryk. Stort set alt i FearX skriger Lynch med to meter høje neon-bogstaver. Det langsomme, dvælende filmsprog, den ofte sparsomme dialog med de lange pauser, den trykkende atmosfære, billedernes farvetone (især hotellet Caine tjekker ind på i Montana), ja selv musikken og lyddesignet har Lynch-stemplet. Oven i hatten er der nogle mystiske mellemsekvenser og drømmeagtige scener, der er med til at så tvivl om, hvorvidt Caine er vågen, eller om han drømmer.

Så vi er altså solidt plantet i Lynch-land. Men er FearX så andet og mere end en stiløvelse over David Lynch? Både ja og nej. At filmsproget er hentet fra Lynch er så tydeligt, at det er åbenbart at Nicolas Winding Refn ikke har forsøgt at skjule det på nogen måde. Så hans homage til Lynch må jo tjene et formål. Og det gør det også. Det er et glimrende billedsprog at udtrykke den angst, som Harry Caine bærer rundt på. For FearX kunne ligeså godt have heddet AngstX – det var nok bare ikke en nær så catchy titel. Harry Caine lever et tomt, og indholdsløst liv, der kun får et anstrøg af mening gennem hans besættelse af at finde sin kones morder. Og det er et liv fyldt med angst – en eksistientiel angst, som han kun har en chance for at blive fri for. Nemlig ved at finde ud af hvem, og vigtigere hvorfor, hans kone blev myrdet.

John Turturro gør det fremragende som denne tomme skal af en mand. Sjældent har hans ansigt set så udtryksløst ud, og sjældent har hans øjne set så trætte og desillusionerede ud. Han spiller med andre ord rollen perfekt, og det er en fryd at se.

Men i sidste ende er plottet i FearX langt mere banalt end man kunne forvente (uden at noget skal afsløres her), og i sidste ende er filmen milevidt fra noget Lynch ville lave. Historien ender på en underlig måde, der forråder den forløsning som hovedpersonen giver udtryk for i filmens slutscene.

Den Lynch’ske stemning er med andre ord et røgslør, og på nær Turturros præstation fremstår filmen bagefter som lidt af en fuser. Som thriller set er den ikke specielt spændende (især ikke da det banale plot afsløres), hvilket vil skuffe de, der ønsker at se en regulær thriller. Og Lynch-fans vil helt sikkert foretrække den ægte vare. Det er lidt som at høre et rigtig godt kopi-band – det kan være meget fint, men den ægte vare er altid bedre.

Der hvor FearX har sin styrke er i Turturros præstation, og atmosfæren som Winding Refn skaber er også imponerende og effektiv. Men hvor god Turturro end er og hvor effektiv atmosfæren end er, kan det ikke skjule, at Nicolas Winding Refn i sin første engelsksprogede film i virkeligheden kommer til at fremstå som en langt mindre sikker instruktør end han gjorde med sine to første film.

Ekstramateriale
Det er tyndt med ekstramaterialet på DVD-udgivelsen af FearX. Der er en dokumentar på ca. 25 minutter, hvor Nicolas Winding Refn, Hubert Selby Jr. og John Turturro fortæller om arbejdet på filmen. Der er en pæn del af det almindelige rygklapperi, der altid er i sådanne mini-dokumentarer, og det er egentlig forbløffende lidt man finder ud af om filmen. Dokumentaren slutter med ultrakorte biografier (eller rettere credits) for instruktør, manuskriptforfattere, producere, fotograf m.v.

Udover denne dokumentar indeholder DVD’en kun én anden ting, der er relateret specifikt til FearX, nemlig traileren for filmen. Derudover er der trailere for Pusher og Bleeder samt trailere for fire andre Nordisk Film DVD-udgivelser.

Ekstramaterialet får 1 ud af 6 stjerner. Puha.

Titel: FearX
Original Titel: FearX