Flight

4. juli 2013 af Nikolaj Sonqvist

Flight billede

Film i frit fald

Flyversjus
Flykaptajn Whip Whitaker (Denzel Washington) redder næsten alle passagerer og besætningsmedlemmer, da han snarrådigt nødlander det fyldte passagerfly ved hjælp af sine enestående flyvekundskaber og hurtige beslutninger. Men nede på landjorden bliver Whips heltedåd tilført en bitter eftersmag, da havarikommissionen finder begrundet mistanke om, at Whip har været påvirket af både lidt til ganen og lidt til næsen. Whips advokater tvinger ham til at ædrueligere sig, så han blive fritaget i sagen, og Whip bliver nødt til at se sine egne dæmoner i øjnene og finder derfor tryghed hos den unge tidligere narkoman Nicole (Kelly Reilly). Men spørgsmålet er, om Whip nogensinde lærer at redde sig selv og ikke kun alle andre.

Det er dilemmaet i Flight som er hovedpulsåren i filmen. For selvom Whip har været uansvarlig og hensynsløs ved at flyve et passagerfly påvirket af alkohol og stoffer, har han stadig reddet 96 personer fra en sikker død ved hjælp af en nødlandingsstunt, som ingen andre kaptajner i flysimulatorer, har kunne gøre ham efter siden hen. Flyet var blevet ramt af en mekanisk fejl og alle andre dage havde cocktailen af en dette og en fordrukken kaptajn været endt helt anderledes. Kan man straffe en skurk, der udøver heltedåd?

Manøvren er forsøgt gjort i virkeligheden: haleroret på Alaska Airlines Flight 261 knækkede i luften, som betød snuden på flyet uopretteligt vender nedad mod jorden. Men ved at vende flyet 180 grader om på hovedet, kan det lykkedes at stabilisere det og lade flyet langsomt miste højre mod jorden, for så i sidste øjeblik vende det om igen og lande det maven. Desværre lykkedes manøvren ikke for Flight 261 i virkeligheden, men blev inspirationen til Flight.

Åndedrætsbesnærende flystyrt
Instruktøren Robert Zemeckis er endelig tilbagevendt til live-action filmen efter ti år med tre animerede motion-capturefilm The Polar Express, Beowulf og A Christmas Carol. Zemeckis er nok mest kendt for succesfilm som Forrest Gump og Tilbage til Fremtiden-filmene, så det i den grad dejligt, at se ham tilbage i den ”virkelige” verden. Zemeckis har altid været en af Hollywoods mest innovative og teknisk nyskabende instruktører, som i samme liga som Peter Jackson, Steven Spielberg og George Lucas, har formået at presse filmmediet i den digitale alder mod tekniske sublime film med Motion Capture og Digitale effekter.

I Flight skinner hans tekniske snilde og forståelse for at skabe spænding tydeligt igennem i filmens begyndelse. Sekvensen med flyet der nødlander er et de bedste og mest medrivende sekvenser i filmhistorien. Klip, lyd, billede, tempo og fortælling, er så stramt og medrivende eksekveret, at man nærmest selv sidder og får åndedrætsbesvær og frygter for sit liv.

Men derefter taber filmen langsomt højde i både kvalitet og tempo.

Afvænning
Flyet var blevet ramt af en mekanisk fejl og ansvaret for denne brøler, skal selvfølgelig lægges et sted. Havarikommissionen NTSB indleder en undersøgelse og efter de obligatoriske blodprøver er blevet taget alle besætningsmedlemmer, er facit klart: Whip har promiller og rester af kokain i blodet. Spørgsmålet er, om man kan slå en streg over det hele, når Whip netop er blevet en national helt og reddet 96 menneskeliv. Hvem ved, måske var det netop alkoholen, der fik Whip til at holde hovedet koldt og foretage sin dristige manøvre.

Whip nægter at se problemerne i øjnene. Han er dybt afhængig og fornægter sin situation. Flyselskabet har hyret nogle af de bedste advokater, og med Whips velvilje ville de uden problemer kunne have fritaget Whip fra nogen form for sagsanlæg. Men Whip gør, som han altid har gjort: han gør hvad det passer ham.

Flight starter lovende, men hvor spændingskurven kommer i frit fald ligesom flystyrtet, bliver snudespidsen ikke helt rettet ud og alt bliver ikke reddet. Historien om ansvar, afhængighed og fornægtelse mangler noget, selvom dilemmaet omkring en skurk, der udlever heltegerninger, burde have været nok til at gøre filmen mere spændende. Hvis bare publikum havde været mere involveret og dømmende som en jury selv, og ikke alle scenerne trak i langdrag, ville Flight have fløjet deroppe med nogle af de bedste film.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Flight
Original Titel: Flight