Frost 2

1. juli 2020 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Frost 2 billede

Folket har talt: mere Frost! Men 2’eren virker mest som en unødvendig nødvendighed.

Da Frost udkom i 2013, var den mest til at genstarte Disneys renomé efter nogle pauvre indsatser i 00’erne. Med ét sang alle med på Let It Go og Elsa, Anna og Olaf var at finde på alt fra madkasser og sengetøj. Disney var tilbage! Nogle fantastisk sange, et spraglet og underholdende karaktergalleri, et overraskende plottwist og ikke mindst en historie, der for en gangs skyld ikke handlede om, at prinsesserne skulle finde prinsen på den hvide hest. Frost var på rigtig mange måder med til at sætte gang i en langvarig bølge som Disney og Pixar har redet på lige siden. Og selvom Disney meget sjældent begiver sig ud i deciderede 2’ere på klassisker-niveau (er kun sket med Bernard og Bianca: SOS fra Australien(1990) og Vilde Rolf Smadrer Internettet(2018), så har det nærmest føltes som public demand, at vi endnu en gang skulle en tur til Arendal og møde vores helte.

Vi fortsætter historien i noget tid efter den første film. Elsa (hende med is-kræfter) er dronning af Arendal, Anna og Kristoffer tøffer rundt og kæreste-hygger sig, og Olaf har liv og glade dage. Alt virker i skønneste orden, men Elsa føler sig stadig utilpas i sin situation som dronning og hun begynder at høre “et kald” fra skoven; en slags kvindestemme, der synger til hende. Pludselig angribes Arendal af mystiske kræfter og Elsa, Anna, Kristoffer, rensdyret Svend og Olaf må nu drage ud og finde frem til årsagen bag dette angreb og samtidig dykke ned i oprindelsen af Elsa kræfter og deres forældres forsvinden.

For det første skal Frost 2 have kæmpe ros for dens visuelle udtryk. Det virker både gentagende og næsten unødvendigt at fremhæve Disneys nærmest umenneskelige animationsteknik, men de er og vil altid være nummer 1, når det kommer til dette. Filmen er vanvittig flot lavet og fyldt med smukke og detaljerige scener. Til gengæld halter 2’erens plot i den grad, og det virker reelt set som om, at man ikke helt har vidst, hvad man skulle finde på. Selvom den overordnede handling i begge film er (meget let) baseret på H.C. Andersens Isdronningen, så er det tydeligt, at man har haft svært ved at finde en reel udvikling til filmens karakterer. Det virker næsten som en kopi, at Elsa endnu en gang skal føle sig usikker med sine magiske kræfter, mens filmen også forsøger at udvikle Anna og Kristoffers forhold. Dette kommer bl.a. til udtryk ved, at Kristoffer igennem hele filmen forsøger at fri til Anna. Samtidig vil man gerne fortælle om selve oprindelsen for Elsas magiske kræfter og forældrenes død/forsvinden, men det bliver noget roderi, som især de yngre seere vil have svært ved at følge med i. Som voksen seer (og generelt kæmpe fan af Disney) så mangler der en spændende rød tråd i plottet, og så mangler filmen i allerhøjeste grad en rigtig skurk. Tænk bare på, hvad Jafar, Scar, Hades, Gaston, Ursula osv. gør for energien og modspillet i tidligere Disney-klassikere: det mangler virkelig i Frost 2.

Det er endnu en gang ægteparret Kristen Anderson-Lopez og Robert Lopez, der står bag filmens mange sange, præcis som de gjorde i den første film. Filmen er spækket med musik og sange, faktisk på grænsen til det overdrevne. Måske er det, fordi jeg kun har hørt sangene én gang, men de rammer slet ikke samme niveau som i den første, og langt hen ad vejen føles sangene som overskudslageret fra 1’eren: fx har Olaf igen sin egen lidt fjollede sang, og ikke mindst Elsa Into the Unknown virker som en light-udgave af Let It Go.

Jeg må indrømme at Frost 2 ikke blæste mig bagover, hverken musikalsk eller følelsesmæssigt, og jeg har en nagende tanke om, at filmen i lige så høj grad er lavet fordi man hos Disney ved at det er en guldgrube. Det er som om, at miljøet og karaktererne ikke har kunne udstrækkes i så høj grad, som man kunne håbe på. Filmen føles flad, genbrugelig og skuffende. Disney laver meget sjældent dårlige film og Frost 2 er bestemt heller ikke dårlig, jeg tror bare jeg havde forventet mere, men mon ikke de yngste seere bestemt vil finde filmen god. Jeg kan personligt ikke svinge mig op på mere end 2 stjerner.

Ekstramateriale
Blu-Ray-udgaven af Frost 2 indeholder følgende ekstramateriale:
- Se filmen med Sing-Along.
- Sjove fakta: Vidste du dette???
- Bortklippede scener.
- Bortklippede sange.
- Musikvideoer: Into the Unknown (Panic! At The Disco Version), Lost in the Woods (Weezer Version), og Into the Unknown på 29 sprog.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney.

Titel: Frost 2
Original Titel: Frozen 2
Premieredato: 22. maj 2020
Instruktør: Chris Buck, Jennifer Lee
Skuespillere: Alfred Molina, Jason Ritter, Martha Plimpton, Evan Rachel Wood, Tina Dickow, Idina Menzel, Kristen Bell, Josh Gad, Sterling K, Brown, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Jonathan Groff, Szhirley Rokahaim, Rachel Matthews, Kristine Yde Eriksen
Spilletid: 99 min.
Selskab: Walt Disney Animation Studios, Walt Disney Home Entertainment, 2019
Genre: Adventure , Humor , Tegne- og animationsfilm