Godzilla: King of the Monsters (4K)

22. oktober 2019 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Godzilla: King of the Monsters (4K) billede

Monster-galore drukner i ufokuseret plot og ligegyldige karakterer.

MonsterVerse - det lyder som enhver monsterfans vådeste drøm. Et fælles filmunivers som vi kender det fra fx Marvel og DC, men bare med monstre. Warner Bros. og Legendary Pictures søsatte projektet i 2014 med Gareth Edwards’ reboot af Godzilla; en film jeg ikke selv var synderligt imponeret af. Den var flot lavet, men handlingen haltede og karaktererne var kedelige, måske lige bortset fra Bryan Cranston, der dog blev dræbt ⅓ inde i filmen. Franchisen fortsatte i 2017 med Kong: Skull Island, der var et reboot af King Kong og fortsætter nu med Godzilla: King of the Monsters inden det hele skal kulminere i 2020 med Godzilla vs. Kong. Det lyder umiddelbart som et CGI-brag af Michael Bay’ske dimensioner.

De fleste af karaktererne fra den første Godzilla-film væk og erstattet med nye, men kedelige personer. Tilbage i baggrunden er kun Ken Watanabe og Sally Hawkins, mens hovedskuespillerne denne gang udgøres af Kyle Chandler, Vera Farmiga og Millie Bobby Brown. De to førstnævnte spiller henholdsvis fraskilt mand og kone og begge eksperter inden for kryptozoologien, som vel er den nærmeste betegnelse for læren om disse monstrøse væsner. For ligesom i den første film er Godzilla langt fra det eneste monster, der er blevet vækket til live. Faktisk er der 17 af slagsen rundt omkring i verden. Der har været rig mulighed for monstredesignerne (hvis det overhovedet er en ting?) for rigtigt at lege her. Men plottet tager primært afsæt i monstrenes kamp mellem hinanden og lader menneskene spille en form for bikarakterer i baggrunden, og for at være helt ærlig, så virker menneskenes plot også alt for rodet og latterligt til rigtigt at give mening. En hemmelig gruppe mener nemlig, at alle monstrene bør slippes løs på jorden for at genskabe jordens balance. Vi mennesker har jo smadret jorden, og det skal vi straffes for ved at lade monstrene bekæmpe hinanden. Men hov, vi kan jo ikke kontrollere monstrene, så nu går de helt grassat og det var jo ikke meningen. Det er simpelthen for stupidt et plot. I dette latterlige plot kæmper farmand Mark (Kyle Chandler) for firmaet Monarch, der forsøger at studere monstrene, mens mor Emma (Vera Farmiga) først bliver taget til fange af den onde gruppe, men herefter sympatiserer med dem og vil hjælpe dem. Og hvad er en monsterfilm uden et lille familiedrama, for splittet mellem sine forældre er Madison (Millie Bobby Brown). Jeps, det er hende fra Stranger Things, og det virker som om hun kun er med pga. hendes popularitet efter Netflix-hitserien.

Er man stor monsterfan får man dog i den grad noget for pengene. Vi har i første omgang Godzilla, stadig med atomstråle ud af munden, og Godzilla hjalp sådan set menneskene i den første film (hvilket jeg også synes var lidt fjollet). Men nye monstrer truer Godzillas plads som alfamonster her i blandt den trehovede Ghidorah. Der er meget monsterkamp, som i rigtig meget monsterkamp og det hele er jo visuelt super flot, men det virker bare en smule tamt når menneskene omkring føles så ligegyldige og det samme med det tumpede plot.

Jeg vil virkelig gerne kunne lide den her monsterfranchise, men indtil videre har kun Kong: Skull Island været på et nogenlunde niveau. De to Godzilla-film har været enormt flotte, men når plottet halter så meget, så går det ud over hele filmen. Jeg kan simpelthen ikke snige mig op på mere end 2 stjerner for det tredje kapitel i MonsterVerse.

Ekstramateriale
UHD og Blu-Ray-udgaven af Godzilla: King of the Monsters indeholder følgende ekstramateriale:
- Welcome to the MonsterVerse
- Godzilla 2.0
- Mothra: Queen of the Monsters
- Deleted Scenes
- Commentary by Director Michael Dougherty, Executive Producer Zach Shields and Actor O’Shea Jackson Jr.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Godzilla: King of the Monsters
Original Titel: Godzilla: King of the Monsters
Premieredato: 15. oktober 2019
Instruktør: Michael Dougherty
Skuespillere: David Strathiirn, Ziti Zhang, Charles Dance, Bradley Whitford, Vera Farming, Ken Watanabe, Cch Pounder, Sally Hawkins, Aisha Hinds, Kyle Chandler, Thomas Middleditch, O'shea Jackson Jr., Anthony Ramos, Millie Bobby Brown, Elizabeth Faith Ludlow
Spilletid: 132 min.
Selskab: Warner Bros., Fox/Warner, 2019
Genre: Action , Adventure , Fantasi