Gregory's Girl

1. juni 2009 af Henrik Østergaard

Gregory's Girl billede

Britisk 80’er klassiker om tal-besatte drenge og coole piger.

Bill Forsyths britiske ungdomskomedie om 16-årige Gregorys problemer med pigerne er nok ukendt af de fleste danske teenagere i dag. Og det er synd. For Forsyths lille klassiker om pubertets årenes første fornemmelser for det andet køn har mindst lige så meget charme og underspillet poesi som danske pendanter i undergenren, så som Tomas Villum Jensens ”Kærlighed ved første hik” (1999), Bille Augusts ”Busters Verden” (1984) og Søren Kragh-Jakobsen ”Vil du se min smukke navle?” (1978).

Vi er i samme barndommens gade som disse. En historie om det at være ung, i puberteten og forelsket – eller i hvert fald med hormonerne pulserende for fulde væskemangel. En historie om at tro fuldt og fast på hvad man vil, og ikke mindst hvem vil man vil have – uden helt at vide hvorfor – for så kort efter at skifte mening – uden helt at vide hvorfor. Man kan mere end let se sig selv i de pinlige og sjove episoder.

Miljøet og situationerne genkender alle, der har trådt deres fødder i en skole. Drengene fyrer dumme vitser. Pigerne er som regel både de mest fornuftige og de mest seksuelt modne. Der fnises og fjantes. Og der kysses uskyldigt på munden. Pigerne ved hvad de vil, mens drengene er mere besat af store tal og rekorder.

Forsyths Gregory er ikke helt ulig vores danske Viktor fra førnævnte film. Han er stadig en ung knøs, lidt kikset og temmelig grøn til det med piger, da han bliver knusende, stormende forelsket i pigen Dorothy, og ikke helt ved, hvordan han skal gribe den an. I hvert fald ikke på nogen smarte måder. Dorothy er en rigtig drengepige. God til det der med fodbold. Tilmed bedre end drengene på skolens fodboldhold. For de er da uduelige, hvilket udløser en række morsomme scener. Så Dorothy får lov til at være med på holdet – og Gregory har svært at koncentrere sig om noget som helst, mindst af alt at holde målet rent for mål.

Forsyth har et godt blik for at måske ikke alle drenge i den alder er lige maskuline. Drengene er små i størrelse og sikre. Pigerne kører med klatten. Der leges livligt med kønsrollerne. Uden dog på nogen måde at være nedladende eller udleverende. Gregory, spillet af den skævt charmerende John Gordon Sinclair, kan ikke mindst indskrive sig under den lidt fimsede type. Lang og slasket, med konstant grinebider-ansigt, lidt feminin, absolut ikke fodboldtypen, men med stor interesse for piger.

Produktionsniveauet er en anelse bedaget og tempoet i filmen er lidt sløvt, ikke mindst for et moderne publikum. Men det er sjovt at følge knøsens kiksede forsøg på at indynde sig hos det modsatte køn. Og det lykkes for ham mere end han selv aner – og mere end han selv kan styre. For når hormonerne kører kan man jo pludselig blive interesseret i en helt anden pige end sin ’store kærlighed’. Især når andre søde piger byder sig til på overordentlig overtalende vis. ’Stakkels’ Gregory kan her slet ikke holde sig på måtten. Man kunne have ønsket sig, at filmen havde malket disse situationer lidt mere. Filmen glider hurtigt ud mod en lidt fade slutning.

Filmen er krydret med Forsyths stærkt underspillede, tørre humor, man også kender fra hans formidable ”Local Hero”, som han lavede umiddelbart efter denne (red, 1983). En form for humor man lige skal lade sive ind, og måske gentaget, for at få det fulde udbytte. Han skriver små godbidder af replikker ind i munden på de unge skuespillere. Hør bare en yndig scorereplik som denne: "Did you know that when you sneeze, it comes out of your nose at a 100 miles an hour?". Hans karakterer er tegnet helt ud til stregen for komisk effekt. Uden dog på noget tidspunkt at miste roden i en troværdig realisme. Ikke mindst derfor fik den i sin tid en BAFTA for bedste manuskript.

Forsyth indspillede i 1999 en 2’er – igen med Sinclair i hovedrollen – hvor den nu 30-årige Gregory stadig har problemer med damerne. Resultatet skulle dog eftersigende være knap så charmerende.

Ekstramateriale:
En sløv, ligegyldig omgang bestående af biografi, slideshow, trailershow, filmografier og trivia.

Billede og lyd er desværre en anelse slidt på denne udgivelse, men det gør heller ikke så meget, da det primært er for den søde historie, humoren og skuespillet man skal se denne film. billedet præsenteres i øvrigt i 1.85:1 Anamorfisk 16:9 og lyden i Dolby Digital 2.0.

Filmen er venligst udlånt af Another World Entertainment.

Titel: Gregory's Girl
Original Titel: Gregory's Girl