Gwendoline.

12. december 2009 af Henrik Andersen

Gwendoline. billede

Gwendoline er et klassisk eventyr, der blander Emmanuelle og Indy godt og grundig sammen, og så med et gram Ben Hur i enden. Fantastisk underholdning.

Den smukke Gwendoline (Tawny Kitaen) leder i det fjerne og mystiske østen efter sin far, der er forsvundet under hans jagt på en sagnomspunden sommerfugl. Med sig på eventyret har hun sin veninde og oppasser Beth (Zabou). Men det er svært at være 2 smukke kvinder i en verden af smuglere og narkohandlere, og snart bliver de 2 skønheder fanget. Heldigvis kommer den maskuline eventyrer Wilard (Brent Huff) dem til undsætning. Gwendoline overtaler ham til at hjælpe hende i jagten på hendes far, og dette bliver starten på et eventyr, der fører dem igennem mange udfordringer og lumske fælder, for til sidst at placere dem i det legendariske land Yek Yeik, der er befolket af amazonkvinder i lak og læder, og hvor en maskulin mand som Wilard er i høj kurs. En kamp for overlevelse begynder i Yek Yeik, og Gwendoline må bruge al sin styrke og charme for at undslippe den nederdrægtige dronning og hendes udspekulerede torturmaskiner.

Another World Entertainment har her beriget det Danske DVD marked med en ægte kultklassiker og endda præsenteret i en lækker uncut edition. Just Jaeckin’s har før Gwendoline instrueret andre erotiske perler som Emmanuelle og O’s Historie. Historien om Gwendoline og hendes besøg i landet Yek Yeik er blot en af de mange film, der er inspireret af Steven Spielbergs klassiker Raiders of the Lost Ark fra 1981. Det er tydeligt at Wilard i historien er en hyldest til Indiana Jones, og selvom skuespilleren Brent Huff naturligvis ikke når Harrison Ford til sokkeholderne, så formår han faktisk af skabe en dejlig klassisk helt ud af hans karakter. Ligesom Indy er Wilard bestemt ikke en type man vil købe en brugt bil af, men han er til gengæld altid på pletten for at redde en smuk kvinde. Gwendoline spilles af den smukke og indbydende Tawny Kitaen, der måske huskes fra blandt andet Bachelor Party og Witchboard, og de mange musikvideoer hun har medvirket i. Hun gør det godt som den rene og uskyldige Gwendoline, der naturligvis inderst inde er en varm og lidenskabelig kvinde, der drømmer om en ægte mand, præcis som Wilard.

Gwendoline er bygget over tegneren John Willies erotiske tegneserie om Gwendolines mange eventyr. Tegneserien om Gwendoline er en ægte bondage-tegneserie, og derfor bliver Gwendoline og hendes sidekick, den dominerende U-89 konstant fanget og bundet i mere eller mindre sensuelle og udfordrende stillinger. Dette skinner ikke så meget igennem i filmatiseringen, og instruktøren har også valgt at lave en del om på person galleriet og dets personligheder. Men det være sagt så er filmen om Gwendoline bestemt stadigvæk en erotisk kultklassiker, hvor nøgen hud, stramt blankt læder og pirrende tortur instrumenter fylder en hel del.

Er man til denne lidt lumre genre, der ikke vil andet end at underholde kan Gwendoline varmt anbefales, og så bør enhver filmfan ikke lade sig selv snyde for et fantastisk stridsvogns-ræs, der får tankerne hen på Ben Hur. Lak, læder, strittende bryster, overnaturligt eventyr og en ægte machohelt. Gwendoline er endelig på Dansk DVD, og det kan ikke understreges nok, hvor skønt det er.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet på denne lumre klassiker er af fin høj standart, som Another World Entertainment har for vane. Her er det muligt at læse biografier og filmografier over cast og crew. Der er en fin trivia om filmen. Den orginale trailer og en alternativ indledning. Desuden er der et flot slideshow og et spændende trailershow med andre AWE udgivelser. Med DVD’en følger også en spændende 4 siders booklet skrevet af Nicolas Barbano.

Ekstramaterialet til Gwendoline får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Billedet er flot præsenteret i dets oprindelige Cinemascope format, og lyden kan høres i både Engelsk og Fransk Dolby Digital 2.0 og 5.1. Gwendolines eventyr kan opleves med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Gwendoline er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Gwendoline.
Original Titel: Gwendoline.