Hannibal Rising

28. juni 2007 af Kristian Jensen

Hannibal Rising billede

Historien om hvordan Hannibal blev kannibal…

I Peter Webbers ”Hannibal Rising” får vi forhistorien om, hvordan en af litteraturens og filmhistoriens største skurke blev skabt. Karakteren Hannibal Lecter har længe huseret på diverse top ti lister over bedste skurkeroller, og det skyldes frem for alt Anthony Hopkins portræt af den dæmoniske seriemorder. I ”Hannibal Rising” er det den franske skuespiller Gaspard Ulliel, der skal løfte den tunge arv efter Hopkins, og man må sige, at det lykkes temmelig godt.

Historien begynder i 1944. Den 8-årige Hannibal, hans forældre og hans lillesøster Mischa flygter fra tyskernes bombardementer ud til en jagthytte. Under tragiske omstændigheder mister Hannibal og Mischa deres forældre ved et flyangreb, der efterlader de to børn overladt til sig selv.
Efter et stykke tid bliver de to børn fundet af en gruppe lokale lejesoldater, der overtager jagthytten og mishandler de to børn. Hannibal undslipper mirakuløst lejesoldaternes grusomme favntag, men ender i stedet op på et børnehjem. Efter en årrække på børnehjemmet flygter Hannibal endnu en gang, og opsøger hans afdøde onkels enke, den fornemme Lady Murasaki (Gong Li).
Murasaki lærer den unge Lecter (Gaspard Ulliel) om de finkulturelle sider af livet. Den rige enke lærer blandt andet Lecter om samuraiernes kampteknik og æreskodeks, noget der senere skal komme Lecter til gode i hans jagt efter menneskekød.
Lecter bliver også interesseret i medicin, og begynder derfor at læse kirurgi. Men selvom Lecter bliver opslugt af sit studie, brænder der en tørst efter hævn inde i ham. Den gruppe litauiske lejesoldater, der mishandlede og myrdede hans lillesøster, må dø for deres forbrydelse. Lecter begiver sig ud på en blodig rejse for at finde alle soldaterne og hævne sig over dem.

Lad det være sagt med det samme: ”Hannibal Rising” når aldrig Jonathan Demmes ”Ondskabens Øjne” (1991) til sokkeholderne, når det kommer til snigende, intens uhygge. Men ”Hannibal Rising” er nu stadig et kik værd. Takket være Ben Davis gode håndværk, er ”Hannibal Rising” vanvittigt flot filmet. Billederne er på samme tid dystre og mørke, men samtidig utroligt farverige og smukke. Det er en sand fornøjelse at se på, og det redder filmen fra at ende som endnu en ordinær seriemorderfilm.

Gaspard Ulliel er velspillende som den unge Hannibal. Den franske skuespiller får det til at løbe koldt ned af ryggen, når han som en sulten ulv kaster sig over sine sagesløse ofre. Hans rolige, nærmest legende stemmeføring passer fint til det billede af Hannibal Lecter, som mange af os har inde i hovedet.
Den kinesiske superstjerne Gong Li gør hvad hun kan i rollen som Murasaki, men hun rammer desværre aldrig rigtigt plet. Li kommer til at virke som en passiv assistent for den morderiske Lecter. Det virker simpelthen utroværdigt. Af alle skuespillerne er der dog én der stikker ud. Den walisiske skuespiller Rhys Ifans (bedre kendt som Hugh Grants tumpede ven i ”Notting Hill” fra 1999) leverer en stjernepræstation i rollen som den ondskabsfulde lejesoldat Grutas. Ifans spiller med en intens afstumpethed, der brænder sig ind på nethinden. Karakteren Grutas er et brutalt svin, og det udnytter Ifans til fulde. Hans præstation er noget af det man husker allerbedst efter at have set ”Hannibal Rising”

Instruktøren Peter Webber, som var manden bag Oscar-nominerede drama ”Pige med perleørering” (2003), har med ”Hannibal Rising” skabt en flot film om alle tiders seriemorder. Filmens største problem, er dens mangel på decideret uhygge. Den intensive psykologiske spænding, der karakteriserede ”Ondskabens Øjne” er stort set væk. I stedet har man valgt at satse på ordinære skrækscenarier, og det kommer til at virke kedeligt i længden. Tager man et kik på dvd-coveret afsløres dette hurtigt. Hannibals ansigt komplet med maske og blodrøde øjne. Filmens leflen for klichefyldte splattereffekter er med til at trække karakteren ned. Omvendt gør det gode skuespil og de flotte billeder, at filmen alligevel er spændende og interessant.
Alt i alt er ”Hannibal Rising” et smukt billede, med enkelte skønhedsfejl.

Billede: 16:9 Anamorphic 1:2.35
Lyd: Dolby Digital 5.1