Harry Potter og Fønixordenen

7. december 2007 af Kristian Jensen

Harry Potter og Fønixordenen billede

Selvom filmserien om Harry Potter har nået sit femte kapitel, så er luften bestemt ikke gået af ballonen…

Det ser sort ud for den unge troldmand Harry Potter (Daniel Radcliffe), der efter at have afværget et Dementor-angreb, må se sig anklaget for at bruge magi uden for Hogwarts sikre mure, noget der i værste tilfælde kan resultere i bortvisning fra skolen. Det bliver kun værre af, at Harry Potter og hans mentor, Albus Dumbledore (Michael Gambon), bliver udstillet som løgnere af pressen og ikke mindst ministeriet for magi, for at hævde at Voldemort (Ralph Fiennes) er vendt tilbage. For at få orden på sagerne udnævner ministeriet for magi den nidkære Dolores Umbridge (Imelda Staunton) til ny professor i Forsvar Mod Mørkets Kræfter på Hogwarts. Inden længe har den udspekulerede Umbridge overtaget Hogwarts og indført strenge restrektioner for alle elever og lærere. Som modtræk til Umbridges diktatur starter Harry og hans to venner Hermione Granger (Emma Watson) og Ron Weasley (Rupert Grint) Dumbledores Army, hvor de i hemmelighed øver sig på at bekæmpe mørkets kræfter. Men kampen mod det onde, er efterhånden begyndt at tære på den gode Potter, der plages af mareridt om sit sidste møde med Voldemort. Potter føler sig alene og isoleret fra de andre elever. End ikke hans gode ven og mentor Dumbledore kan hjælpe Potter. Der er lagt i ovnen til en storstilet konfrontation mellem det gode og det onde i ”Harry Potter og Fønixordenen”, og kampen for overlevelse er først lige begyndt.
Selvom ”Harry Potter og Fønixordenen” er det femte kapitel om Harry Potters liv på troldmandsskolen Hogwarts, har serien langt fra tabt pusten – tværtimod. Den femte film er instrueret af briten David Yates, der tidligere har stået bag en hel del tv-serier deriblandt den glimrende ”Sex Traffic” fra 2004. Med ”Harry Potter og Fønixordenen” træder Yates ind i Potter-selskabet, der allerede tæller garvede instruktører som Chris Columbus, Mike Newell og Alfonso Cuarón, og man må sige, at Yates lever flot op til de tre instruktørers tidligere bedrifter. Samtidig er skuespillet helt i top. Daniel Radcliffe leverer sin hidtil bedste præstation i rollen som Harry Potter, og det er tydeligt, at skuespilleren endelig føler sig helt tilpas i rollen som den unge troldmand. Det samme kan man sige om Emma Watson og Rupert Grint, der også brillerer i rollerne som Hermione Granger og Ron Weasley. Men en af de mest bemærkelsesværdige præstationer kommer ikke fra hovedrolleindehaverne, men derimod fra Imelda Staunton, der spiller Dolores Umbridge. Staunton spiller med en galskab, der gør hende perfekt i rollen, der bedst kan betegnes som Hitler iført lyserødt tweed. Da Umbridge endelig får, hvad hun fortjener i filmens afslutning, er det meget svært ikke at klappe i hænderne af fryd.
Da ”Harry Potter og Fønixordenen” ramte biograferne i sommers, fik den en del kritik for at undlade alt for meget materiale fra bogen. Man kan diskutere, om det er helt fair at holde filmen og bogen så meget op mod hinanden, da de trods alt er to vidt forskellige medier.
Historien i ”Harry Potter og Fønixordenen” er den hidtil mørkeste i serien, der indtil videre tæller fem film og den næste er allerede undervejs. Her er det igen David Yates, der står for instruktionen, og hvis han fortsætter i samme retning, er der bestemt noget at glæde sig til. Men ind til videre, må man ikke snyde sig selv for at se eller gense ”Harry Potter og Fønixordenen”

Ekstramateriale
Vælger man at investere i dobbelt-disc udgaven af ”Harry Potter og Fønixordenen” får man til gengæld en god portion ekstramateriale som man kan hygge sig med i vintermørket.
Ekstramaterialet består af 4 forskellige menupunkter. ”Trailing Tonks” er en 20 minutter lang film, hvor Natalia Tena, der spiller Nymphadora Tonks i filmen, giver en personlig tur rundt på film-settet. Skuespillerinden fortæller om sine oplevelser med Harry Potter, mens hun viser os rundt på det enorme film-set. Filmen er ganske underholdende ikke mindst på grund af Natalia Tenas personlige og humoristiske fortællestil, der gør, at filmen ikke minder om den ”klassiske” bag-om-kameraet film.
”The hidden secrets of Harry Potter” er en 44 minutter lang dokumentarfilm, der forsøger at besvare nogle af de væsentligste spørgsmål om Harry Potter-serien. Eksempelvis gennemgår filmen Harrys forhold til Voldemort ned til mindste detalje. Filmseriens forskellige instruktører og skuespillere fortæller om Harrys forunderlige verden samtidig med, at en lang række forfattere, der har skrevet bøger om figuren Harry Potter, kommer med deres bud på hvorfor Harry er som han er. Filmen er ganske interessant, men det virker en anelse underligt, at den eneste, der ikke optræder i filmen, er Harrys mor, forfatteren J.K. Rowling.
”Harry Potter: The magic of editing” er et finurligt lille spil, hvor man selv kan få lov til at klippe en scene fra ”Harry Potter og Fønixordenen”. Spillet begynder med en grundig introduktion til filmklipning af filmens instruktør David Yates og filmens klipper Mark Day Show, der fortæller om de forskellige virkemidler, der gør, at en scene fungerer. Der gives eksempler på forskellige billedkompositioner, lydeffekter, musikstykker og visuelle effekter, der tilsammen udgør en scene. Efter introduktionen har man selv muligheden for at redigere en scene fra filmen via sin fjernkontrol. Ideen er ganske god og underholdende. Desværre kan man kun klippe en enkelt scene fra filmen, og efter 2 – 3 gange er det ikke sjovt længere.
Sidst har man muligheden for at se seks slettede scener fra filmen. De forskellige scener bringer ikke noget nyt til historien, men er alligevel ganske sjove. Især de scener hvor Emma Thompson klovner rundt i rollen som Professor Sybil Trelawney.
Ligesom med alle de andre dvd-udgivelser i Harry Potter serien, har man muligheden for at se filmen med dansk tale. Den danske synkronisering er tålelig men langt fra perfekt, og kan kun anbefales, hvis mindre børn skal se med. Dog er ”Harry Potter og Fønixordenen” en ret barsk omgang, som ikke skal ses med de allermindste.
Ekstramaterialet til ”Harry Potter og Fønixordenen” er godt produceret og ganske underholdende. Man har droppet den klassiske bag-om-kameraet, og i stedet prøvet at lave noget anderledes. Det virker forfriskende og godt.

4 stjerner ud af 6 til ekstramaterialet.

Warner Home Video.

Titel: Harry Potter og Fønixordenen