Legenden Om Jordhavet

7. november 2008 af David Lund

Legenden Om Jordhavet billede

En middelmådig ánime af mesteren Hayao Miyazakis søn.

Japanske tegnefilm, også kaldet ánime, er igennem de seneste par år, slået stort igennem i den vestlige verden. Den klassiske tegnestil med de store øjne og den lille mund, kan dog dateres mange årtier tilbage, men dengang var det blot et kultfænomen, hvor det i dag er blevet så acceptabelt, at op til flere titler lanceres i selv de danske biografer årligt. Hvis man kender blot en smule til ánime er navnet Hayao Miyazaki ikke helt ukendt for en. Manden har i den grad været en stor del af udviklingen for ánime i den vestlige verden, og ikke blot fordi hans film typisk kan ses af alle aldre, men de rummer ligeså en helt unik kvalitet, der gør at nok næppe bliver glemt for værker som ”Princess Mononoke”, ”Spirited Away”, ”Min Nabo Totoro” og mange andre. ”Legenden Om Jordhavet” er dog en film lavet af Hayaos egen søn, Goro Miyazaki. Det er mandens første film, og selvom det er et glimrende startpunkt for en debuterende instruktør, har han store problemer med at træde ud af hans fars enorme skygge. For det første er filmen inspireret af hans fars ”Shuna’s Journey”, for det andet er den produceret af Studio Ghibli, der ligeså står bag Hayao Miyazakis film og for det tredje minder stort set alt i filmen om en Hayao Miyazaki film, blot i en mindre god og mere irrelevant udgave. ”Legenden Om Jordhavet” er dog på ingen måder en håbløs film, Goro Miyazaki har dog blot langt igen, hvis han har tænkt sig at overtage sin fars trone, og blive den næste mester i genren.

Den klassiske historie der indeholder enhver form for intriger, lægger ud med Prins Arrens mord på hans far, og hans formålsløse rejse imod intetheden, der dog bringer ham sammen med troldmanden Spurvehøg, og langsomt vikles de begge ind i landets store problemer. For landet er nemlig ved at blive indtaget af drager fra en anden verden, og raseri og kaos dræber langsomt landets sjæl. Dette personificeres i en ond heks, der er på jagt efter evig ungdom, og ikke lader nogen stå i vejen. Historien er naturligvis som sagt ganske klassisk for ánime, og selvom filmen måske er tilladt for alle børn over 7 år, kan de yngste bestemt ikke få meget ud af dette eventyr, der indeholder en del politik, langsomme scener og tilmed dystre passager. Den første halvdel af filmen er en lang introduktion af karaktererne, og slæber sig langsomt af sted, og det er først i anden halvdel at historien rent faktisk begynder at åbne sig, og give lidt mening for tilskueren. En meget ujævn opbygning der ødelægger en hel del af helhedsindtrykket. På plus siden har Studio Ghibli produceret en utrolig flot film, der kan måle sig med de allerflotteste produktioner de har lavet. Desværre er den magi, som langt de fleste af Hayao Miyazakis film besidder fuldstændigt fraværende.

Selvom de fleste ánimefans uden tvivl favoriserer det originale japanske lydspor, vil nybegyndere uden tvivl være afskrækket af det faktum, at udgaven her slet ikke byder på et hverken engelsk eller dansk et af slagsen. Bevares, det japanske lydspor og skuespillerne bag er fænomenale, men det er ikke alle der kan fange det fantastiske og charmerende ved et japansk lydspor, så det er lidt synd, at man ikke har smidt nogle flere valgmuligheder på. Filmen er derfor allerede kun for folk der ved hvad dette er, og kender lidt til baggrundshistorien for ánime, og det er da udelukkende også kun den gruppe jeg vil anbefale filmen til. Det er ikke et godt sted at starte, men ”Legenden Om Jordhavet” kan ses udmærket i forlængelse af Studio Ghiblis andre produktioner, hvor langt de fleste har meget mere hjerne og mere på hjerte end denne film, der er mere indpakning end indhold. Selvom den anden halvdel hæver niveauet en hel del med nærmest uforklarlige drømmesekvenser og et tempo der passer historien glimrende, er det den første slæbende halvdel, der vil ødelægge oplevelsen for de fleste. ”Legenden Om Jordhavet” ender derfor som en af de film, man meget gerne vil holde af, men som mangler et lille skub til manuskriptforfatteren og instruktøren.

Ekstramateriale – 1/6

En trailer og et sneak preview er hvad der er blevet plads til.

Scanbox.