Lie to me

14. februar 2010 af Julie Klausen

Lie to me billede

He sees the truth. It’s written all over our faces.

Cal Lightman er en ekspert i løgne. Han har gjort det til sit job, at vide hvornår folk lyver, og sammen med Gillian Foster, Eli Loker og Ria Torres, leder han et firma, der modtager opgaver fra andre organisationer, som f.eks. politiet eller FBI. Det er så hans job at afsløre sandheden i eksempelvis uopklarede bedrageri- og mordsager, eller des lige. Ved hjælp af psykologiske metoder, og indprentning af ”microexpressions”, aflæser han vores ansigter og kropssprog. Der er kort sagt ikke meget der går Cal’s næse forbi. Vi følger Cal og hans team gennem en række opgaver, og følger opklaringen skridt for skridt. Du er muligvis en fantastisk løgner, men Cal skal nok få sandheden frem. For selvom du kan lyve, så kan din krop ikke.

Fra producenterne af ”24 timer” kom krimiserien ”Lie to me”. En serie med afsnit af ca. en times varighed hver. Selvom mange krimi-serier ofte kommer til at ligne hinanden, er der her tale om en fantastisk original ide. Med Dr. Paul Ekman som ”Scientific Advisor”, bygger serien oven i købet på eksisterende videnskab.
Cal Lightman har gjort sig til en ekspert i at afsløre hvornår folk lyver, ved at aflæse deres kropssprog. Ikke nok med at ideen er god, det er også i høj grad noget der kan fange de fleste. Der er ikke mange der ærligt kan sige at de aldrig har løget, og det er derfor denne serie er så interessant. Cal lader os nemlig løbende afsnittene igennem, se hvordan han bruger sine metoder til at afsløre folk. Mange af de små detaljer han fanger, er endda, hvis vi tænker over det, ting vi sikkert kunne tage os selv i.
Hvert afsnit – et nyt mysterium, hvilket betyder en ny opgave til Cal og hans team. Tim Roth der har rollen som Cal Lightman i denne serie, gør et virkelig godt stykke arbejde. Han virker ikke på nogen måde utroværdig, og han formår konstant at provokere os. På mange måder kunne Kelli William, i rollen som Gillian Foster, godt have givet mere liv til sin rolle, men det er ikke noget der har nogen større betydning for serien som en helhed. Brendan Hines og Monica Raymund i rollerne som Eli Loker og Ria Torres, har til gengæld virkelig været gode valg. Specielt Brendan Hines udfører et prisværdigt stykke arbejde, som den meget ligefremme og stædige Eli Loker, der har den egenskab (eller brist, alt efter hvordan man ser det), bogstaveligtalt ikke at kunne holde sin mening for sig selv.
Serien har særdeles mange ting at byde på, og udfordrer især vores intelligens og opfatteevne. Det er aldrig let at regne ud hvem der har stukket Cal en løgn, og hvem der ved mere end de giver udtryk for.
Konklusionen må være, at denne serie kun kan anbefales. Den er fængslende, den er lærerig og den har altid noget nyt at byde på i hvert afsnit.

Ekstramateriale:
- Deleted scenes