Logan Lucky

7. september 2017 af Lauge Hendriksen

Logan Lucky billede

Steven Soderbergh vender tilbage fra sin selverklærede pension med endnu en kup film, som han havde så stor succes med i 00’erne. Men Soberbergh har vendt sin velkendte formel på vrangen, og i stedet for den flamboyante overklasse ser vi bagsiden af den amerikanske drøm.

Med en nedladende attitude gør racerkøreren (Seth McFarlane) grin med den enarmede bartender Clydes (Adam Driver) protege. ”Du kan vel ikke lave en Vodka Martini til mig?” spørger han Clyde, som om dette er en umulighed med kun én arm. ”Selvfølgelig” svarer Clyde tørt, hvorefter han tager sin protege af og med den største selvfølgelighed ryster en drink sammen. Til sidst putter han to oliven i glasset som prikken over i’et, der indikere at værket er færdigt. Racerkøreren kigger overasket ind i Clydes øjne, der med et tørt blik udstråler: ”Er der andet, du ikke tror, jeg er i stand til?”

En stikpille til de amerikanske filmstudier
Med Logan Lucky sender instruktør Steven Soderbergh en stor fuckfinger til de store amerikanske filmstudier. For med ovenstående scene beviser Soderbergh, at han sagtens kan lave en effektiv film med den ene arm hugget af. En film med store stjerner uden en ordentlig spandfuld penge til produktion og distribution. For Logan Lucky er finansieret helt uden om de store amerikanske studier, hvilket er en sjældenhed for en instruktør i Soderberghs klasse.

Underklassens lille oprør
Jimmy Logan (Channing Tatum) var gymnasiets stjerne. Pigerne var vilde med ham og som quaterback for skolen amerikanske fodboldhold, havde han en lovende NFL-karriere foran sig. Men virkeligheden har overhalet Jimmy. I stedet arbejder han som bygningsarbejder og halter på det ene ben efter en voldsom arbejdsulykke. Da Jimmy finder ud af, at ekskonen flytter til en anden stat, hvor hun tager hans elskede datter med sig, og Jimmy samtidig bliver fyret som bygningsarbejder fra det lokale NASCAR løb, får han nok. Med hjælp fra sin enarmet bror Clyde, sublimt spillet af Adam Driver, og sin søster Mellie (Riley Keough) beslutter Jimmy sig for at stjæle pengene fra årets største NASCAR løb.

Men den umage trio kan ikke selv åbne bankboksen, og de søger derfor hjælp hos den berygtede Joe Bang (Daniel Craig). Han hiver sin to særdeles ubegavede brødre med ind i kupforsøget, og de to familier bliver tilsammen en uberegnelig gruppe småkriminelle, der skal begå et millionrøveri i bedste Danny Ocean stil.

Den flabede lillebror
For Logan Lucky er en film der i høj grad lægger sig op af Soderberghs kommercielle succes ”Oceans”-trilogien. Men Soderbergh har vendt sin kommercielle succes på hovedet. Her er det ikke storbyens intelligente charlatans, der foretrækker en dyr Vodka Martini med oliven i. I stedet er det sydstatssumpens småtbegavede underklasse, der drikker øl og fortrækker den hårde sprut ren. Det er som Bjørnebanden, der får hjælp af de ubegavede Dalton-brødre til at stjæle fra de rige og give til sig selv.

Det er Oceans-filmenes flabede lillebror, der godt ved hvordan man skal lave en god kupfilm – men alligevel gør det på sin egen måde. Der er Olsen Banden på amerikansk. Her føler jeg med de småtbegavede sydstats-hillbillyer og ønsker at de skal stjæle pengene i bedste Bjørnebanden stil.

Logan Lucky er en særdeles morsom og charmerende film, der har publikum i sin hule hånd. Filmen introducerer utrolig mange karakterer, og selvom de fleste er charmerende, er det ikke alle, der hjælper filmens historie fremad. Det er ærgerligt, for når Logan Lucky samtidig indeholder en slet skjult, men interessant social kritik, kunne filmen virkelig være kørt fra de store filmstudier.

Titel: Logan Lucky
Original Titel: Logan Lucky
Premieredato: 7. september 2017