Parkland

18. marts 2014 af Kristian Jensen

Parkland billede

JFK light…

Den 22. november 1963 blev USA forandret for evigt, da præsident John F. Kennedy blev myrdet på åben gade i Dallas. De skud, der dræbte præsident Kennedy, sårede samtidig en hel nation, og selv den dag i dag, over 50 år siden attentatet, er dette sår endnu ikke helet.
”Parkland” forsøger at give et billede af den kaotiske tid lige efter drabet på Kennedy. Vi møder den unge læge Dr. Charles Carrico (Zac Efron), der pludselig får en præsident som dødeligt såret patient. En anden hovedkarakter er Abraham Zapruder (Paul Giamatti), der ufrivilligt kommer til at filme selve mordet og dermed bliver en vigtig brik i den efterfølgende opklaring. Vi bliver ligeledes introduceret til agenten James Hosty (Ron Livingston), der to uger inden mordet på Kennedy efterforskede en vis Lee Harvey Oswald, og som i tiden efter mordet er plaget af dyb skyldfølelse. Vi følger begivenhederne udfolde sig fra den ’lille’ mands synsvinkel, og kommer bredt rundt i menneskemængden omkring Kennedy i hans sidste timer.

Skuespillet i ”Parkland” er gennemgående godt, og instruktør Peter Landesman har sammensat et solidt hold af nye stjerner og gamle veteraner. Billy Bob Thornthon er velcastet som Forrest Sorrels (chef for Dallas afdeling af Secret Service), der skal forsøge at bringe orden i det kaos der eksploderer i kølvandet på Kennedys mord. Paul Giamatti er yderst sympatisk i rollen som manufakturhandleren Zapruder, der kommer til at indfange den grusomme hændelse på sit 8mm kamera.

”Parkland” er en ensemblefilm, der forsøger at belyse et emne fra mange forskellige vinkler, men samtidig forsøge at holde en rød tråd gennem hele forløbet. Desværre lykkes det ikke helt for instruktør Peter Landesman at holde fat i tråden, da historien i ”Parkland” simpelthen går for hurtigt. Man har simpelthen forsøgt at presse et ekstremt kompliceret stykke verdenshistorie ned i en halvanden time lang film, og det fungerer ikke.
Som publikum føler man, at man bliver jaget gennem historien og at vigtige detaljer bliver undladt. Det er synd og skam, da ideen om at fortælle historien om Kennedys mord set fra den ’lille’ mands synsvinkel, som udgangspunkt virker som en god ide. Men der er en grund til at Oliver Stones mesterværk ”JFK” fra 1991 varer 189 minutter (i den korte version), for historien om Kennedys mord er en kompliceret historie at fortælle, og det kan altså ikke jappes af på sølle 93 min.

Nå det så er sagt, så er ”Parkland” alligevel ikke helt ueffen. Filmen er godt skruet sammen og godt filmet. Samtidig har man valgt at klippe brudstykker af gamle nyhedsudsendelser og filmoptagelser ind i filmen, hvilket bidrager til en form for autenticitet. Som en introduktion til Kennedy myten vil ”Parkland” fungere glimrende, men vil man længere ned i materien, så er man nødt til at danse med de tunge drenge i eksempelvis Stones ”JFK”.

Ekstramateriale

Bonusmaterialet til ”Parkland” er desværre ret begrænset. Instruktøren Peter Landesman har indtalt et kommentatorspor til filmen, hvor han fortæller vidt og bredt om tilblivelsen af ”Parkland”. Landesman kommer også ind på de historiske detaljer bag mordet. Det bliver en anelse nørdet en gang i mellem, men Landesman holdet takten og kommentatorsporet er faktisk ret spændende. Der er også blevet plads til en række slettede scener.

3 ud af 6 stjerner til Ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sony Pictures

Titel: Parkland
Original Titel: Parkland
Premieredato: 31. januar 2014
Instruktør: Peter Landesman
Skuespillere: Billy Bob Thornthon, Ron Livingston, Marcia Gay Harden, Paul Giamatti, Jonathan Breck, Austin Nichols, Zac Efron, Jason Douglas, James Badge Dale, David Harbour, Bitsie Tulloch, Mallory Moye, Larry Jack Dotson
Spilletid: 93 min.
Selskab: Playtone 2013/Universal Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB 2014