Petra

15. august 2019 af Steen Balle

Petra billede

Hvis man gerne vil møde en uforudsigelig verden med livets store drama, vil jeg med det samme anbefale den spanske film Petra af den lidt ukendte filminstruktør Jaime Rosales, når han skildrer hovedpersonen, som ikke kender sin far. Og, ja, hvad vil hun vide?

Manden uden ansigt
Det er første gang jeg på en nysgerrig måde har set en film, der starter med kapitel 2 og derefter 3, 1, 4, 6, 5, og slutter med kapitel 7. Det har været almindeligt med film, hvor der står 16 måneder senere eller 10 år tidligere – men filmens tætte langsommelighed i billeder og udtryk i det nære, gør filmen til imponerende liv af drama i familiens kunstneriske skyggesider.

Vi følger Petra, spillet malerisk af Barbara Lennie, som efter moderens død, vil finde sandheden, om hvem faderen er? Hun opsøger derfor den catalonske kunstner, Jaume, og får mulighed for at bruge hans atelier, hvor Petra portrætterer Jaume uden ansigt – og han flot siger: Det er jo ikke kunst – det er kunstterapi -alle malerierne er indadvendte - hvorefter vi føres ud i den smukke naturs kroge med livets træ og fuglelyde til næsten gregoriansk kormusik. Hun siger til ham, at hun tror, han er hendes far – hvilket han uden dramatik afviser – men senere erkender han faderskabet og vil vise billeder fra 1984 – og det gode ved filmen er, at de billeder ser vi ikke. Vi tænker på hvordan de kan se ud. Petra er også navnet på det kolossale bygningsværk, der er hugget i røde sandstensklipper i Jordan for mere end 2000 år siden, og klipper er stedet, hvor liget af Teresa findes – og vi ser ikke selvmordets udførelse, men antydningen ved at se bjærgningen.

På sin søgen efter sandheden får Petra også kontakt med Jaumes søn Lucas (Alex Brendemühl) og hans mor Marida (Marisa Paredes) – og derved opstår disse figurer i en ond spiral med familiehemmeligheder og vold, der driver dem ud i et stille vanvid med triste skæbner, og da Lucas står med et gevær rettet mod faderen, siger Jaume blot: Det har du ikke nosser til at gøre, og går tilbage til sit atelier. Han er en magtfuld og hensynsløs person – uden at føle den mindste beklagelse eller anger. I atelieret møder han et kunstnerisk talent, Pau, som Jaume sætter sin lid til som værende kunstnerisk og udadvendt, og vi får ikke at vide hvorfor, men han har på vej ud i skoven nosser til at skyde ham. Og heldigvis ingen politiafhøring. Man kan sige at den spanske sol i filmen brænder mere, end den er varm.

Jaime Rosales
Det er meget få film Rosales har præsenteret, og dette er den første i Danmark. Han lavede i 2002 Las horas del día, som fik den internationale kritikerprisen ved Cannes-filmfestivalen, og i 2008 Tiro en la cabeza med en kritikerpris i San Sebastian Film Festival, hvor han skildrer et ETA-angreb i Frankrig, hvor to civile vagter bliver dræbt og Rosales vil sætte terrorhandlinger til debat.
Han har en imponerende måde at skildre et menneske på, da vi de første ti minutter ser Petra i 4-5 forskellige påklædninger – intet er givet eller ensartet, og det forlyder hurtigt i filmen: ”Vi kan ikke holde hinanden ud, fordi vi ikke ved, hvem hinanden er.” – og da jeg gik ud af biografen, var hovedet mere fyldt med spørgsmål end af svar. Og han har opnået hvad han ville med, at overraskelsen er den saft, der føder dramatisk interesse.

Titel: Petra
Original Titel: Petra
Premieredato: 15. august 2019