Predator 3D

15. januar 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Predator 3D billede

Testosteron-klassiker fra Arnolds velmagtsdage

”If it bleeds, we can kill it”. Legendarisk citat fra en af 80’ernes helt store film, Predator. Back in the 80’s, dengang hvor originale filmideer var hverdagskost og film ikke bare bestod af reboots, prequels og sequels, er Arnolds Schwarzenegger i topform på flere punkter, og filmen formår både at være dejlig spændende uden nogensinde at blive for selvhøjtidelig.

I den mellemamerikanske jungle er en helikopter med en minister styrtet ned og er efter sigende blevet taget til fange af rebelske oprørsstyrker. Dutch (Schwarzenegger) og hans hold af speciel force ops, må nu drage ind i junglen for at befri gidslerne, men de finder hurtigt ud af, at de er blevet lokket til missionen under falske forudsætninger. Det viser sig dog hurtigt at være deres mindste bekymring, da der i junglen lurer noget langt farligere og listigere end noget fra denne jord. Lad jagten begynde!

John McTiernan er manden bag et par rigtig fede film fra slut 80’erne og start 90’erne heriblandt Die Hard (1988), Jagten på Røde Oktober (1990), Den Sidste Actionhelt (1993) og altså også Predator fra 1987. Schwarzenegger i hovedrollen som Dutch gør det han er bedst til inden han valgte at gå ind i politik, nemlig levere fede one-liners og se vanvittig pumpet ud. Det kan godt være Schwarzenegger aldrig vinder priser for sin skuespil, men den karisma og attitude som han har, er der ingen der kan tage fra ham. Det er kun ham som kan kaste en kniv mod en soldat for derefter at fyre linjen af: ”Stick Around”(en linje der faktisk var improviseret af Schwarzenegger i øjeblikket). De cheesy one-liners er også med til at få filmen ned på et niveau, der aldrig bliver for selvhøjtideligt, og man føler, at filmen rent faktisk er lavet for at underholde. Ud over det er det spændende at se på de forskellige biroller. Bl.a. spiller instruktøren Shane Black med i filmen. Black er nok mest kendt for at have instrueret film som Kiss Kiss Bang Bang (2005) og Iron Man 3 (2013). Danske Sven-Ole Thorsen har også en lille cameo i filmen, fordi han er Schwarzeneggers gode ven.

Det er kun et par år siden at Predator udkom på Blu Ray, hvilket altså betød en klar forbedring af filmens visuelle kvaliteter, men man skal nok være ekstremt glad for 3D, for at synes at en konvertering til netop 3D er nødvendigt. 3D’en kommer mest til sin ret når McTiernan fører os gennem junglen. Her kommer der en lidt større dybde i billederne, men problemet er at filmen af gode grunde aldrig har været planlagt som 3D, og derfor kan disse dybdeeffekter reelt være lige meget. Man ser ikke Predator for de visuelle effekters skyld, selvom effekterne i filmen faktisk er virkelig gode produktionsåret taget i betragtning. Nej, man ser Predator, fordi det er en super fed actionfilm med en Arnold Schwarzenegger i topform der leverer rigtig god underholdning.

Om man bør anskaffe sig Predator i 3D er vidst en smagsbedømmelse, men man bør i det mindst eje Predator filmen på Blu Ray, for det er en testosteronbombe uden lige med fede one-liners som alle drengerøve vil elske.

Predator 3D udkommer i en 2-disc udgave, med en almindelig Blu Ray Disc og en 3D Blu Ray Disc. Der er intet ekstramateriale.

SF/Fox.

Titel: Predator 3D