John Sturges’ oscarnominerede Alistair MacLean filmatisering Ice Station Zebra, som vi herhjemme bedre kender som SOS Nordpolen er nu kommet på DVD uden mange ekstra dikkedarer. Sturges kender vi måske bedre fra mesterfilm som The Old Man and the Sea, The Magnificent Seven og The Great Escape, men at der er tale om en stor visionær filmmand vidner også Ice Station Zebra om, selvom det måske nok var tiltænkt at være en spændingsfilm med vægt på plot frem for det tekniske.
Derfor er filmen i sig selv nu ret spændende og flot. Commander James Farraday bliver sat på en mission til Nordpolen for at redde en flok nødstedte meteorologer. En mystisk engelsk agent følger med sammen med besætning på turen mod jordens nordligste pol. Undervejs skal de samle en sovjetist dobbeltagent op sammen med amerikansk kaptajn. Nu begynder det hele at blive lidt lusket. Hvem kan stole på hvem i kampen om at nå Nordpolen i tide.
Dette koldkrigsdrama fra 1968 har ikke sin store relevans i dag, ud over at man selvfølgelig altid kan se et storladent drama med flotte scenografiske og fotografiske elementer med en vis nostalgi. Tonen i filmen er langt fra realistisk, men Rock Hudson og Patrick MacGoohans roller som hhv. Farraday og den engelske agent Jones har reminiscenser til James Bond og andre gentlemen i en verden med kaos. Gode gamle Ernest Borgnine har en fin rolle som den snedige sovjetiske dobbeltagent Boris Vaslov, og i det hele taget er filmen helt på højde med andre Alistair MacLean film, især hvad det tekniske angår. Måske mangler den en smule intensitet i spændingen som film filmene The Guns of Navarone (der for tyve år siden var undertegnedes favoritfilm) og Where Eagles Dare (Ørneborgen med en ung Clint Eastwood). Tilgengæld har den været startskuddet til en lang række af U-bådsfilm, hvor den vesttyske Das Boot må siges at være den bedste. Lidt at samme intensitet og klaustrofobisk undervandsdrama får vi også serveret i John Sturges’ fortolkning. Sturges har overbevidst producenterne om at det ikke måtte spares på noget, og datidens special effects er dog også morsomme og imponerende at se. Enhver tosse kan se at filmen er optaget i et studie, men når stemningen i scenografien mimer Nordpolen så fint, så går tricket an uden sure miner.
Filmen er lang, godt to og en halv time, hvor producenterne bag DVD’en har valgt at bevare biografversionens prolog, intermission og epilog, altså underlægningsmusik, der kører mens man hhv. sætter tilrette, henter popcorn og forlader biografen. Det vil man kunne irritere sig over, hvis man er til film nu og her, men det er at give det originale den kredit, som det fortjener. I nyere tid er det stort set ikke eksisterende, bortset fra at Lars von Trier brugte prologmusik til kulsorte billeder i den europæiske udgave af Dancer in the Dark. Ved hjælp af remoten kan man dog springe musikken over og gå direkte til filmen.
Der er heldigvis sket meget i Hollywood og i filmens teknologiske historie siden 1968, derfor kan man stadig nyde den overordnede smukke cinematografi, der folder sig ud i Ice Station Zebra. Sturges har dog lavet langt bedre film, man formentligt og forhåbentligt kommer i dansk distribution i nærmest fremtid. Desværre er ekstramaterialet på filmen også ret begrænset set i lyset af filmens signifikante rolle indenfor genren. Der er dog en lille feature om fotografen Daniel L. Fapps måde at arbejde på i filmen, som har været anset som et teknisk vidunder ala Star Wars er i dag. 4 stjerner til en godt drejet film uden de store mangler og 2 stjerner til et kedeligt og tyndt ekstra materiale.
Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome.