Sameblod

9. marts 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar

Sameblod billede

"Sameblod" er en helt igennem fremragende, dybt rørende og rystende film, stærkt instrueret af debuterende Amanda Kernell.

Historien gentager ofte sig selv - på godt, men i særdeleshed også på ondt. Minoriteterne har i hvert fald lidt sine nederlag i forskellige former rundt omkring i verden. Alt for tit er der blevet skabt en form for malplaceret og uretfærdigt had imod dette mindretal, som i sidste ende har medført racisme overfor minoriteterne. Kast blot et blik på Sydafrika (Apartheid) og Sydstaterne i USA (Slaveriet). Vi skal heller ikke så forfærdelig mange år tilbage, hvor homoseksualitet var et tabu - og til dels stadigvæk er det i nogle kulturer (elegant illustreret i den nykårende Oscar-vinder "Moonlight"). Men Sverige har ligeledes et meget mørkt kapitel i deres historie apropos minoriteter. Deres racebiologiske forsøg på samiske børn i 30'erne var groteske og inhumane, og der var absolut ingen vindere.

Netop denne brutale behandling af samerne bliver fremstillet på ærlig vis i filmen "Sameblod" af den 30-årige spillefilmsdebuterende svenske instruktør Amanda Kernell (som selv har en samisk far).

Filmen foregår i Sverige i 1930'erne, og her ser vi den unge 14-årige samer Elle Marja vokse op i Lapland, og som sammen med sin søster, bliver sendt i skole og udsat for racistiske overgreb af både lærere, statslige læger og den lokale svenske befolkning. Elle Marja begynder hurtigt at drømme sig væk fra sine rødder som samer og rensdyropdrætter, til det som hun mener er et bedre liv, nemlig at være en "rigtig svensker". Med chance for at blive rodløs og velvidende at den svenske befolkning ikke ønsker hende, stræber hun imod at bryde med hendes egne bånd og kultur.

"Sameblod" er en rystende, smertelig og hudløst ærlig film, som drager gavn af de smukke billeder fra Sveriges flotte natur, en stemningsmættet atmosfære og Kernell's præcise instruktion. For selvom der er tale om en 30-årig instruktør, som i øvrigt er uddannet på Den Danske Filmskole, så er filmen netop præcis og målrettet i det den vil: netop at fortælle en historie om et folkefærd, hvis historie fortjener at blive fortalt. Elle Marja er en tragisk karakter. Hun fremstår ikke fuldt ud igennem sympatisk, men som en pige, der vil gå sine egne veje og overleve - koste hvad det vil. Det er tydeligt at hun ikke vil være sin kultur bekendt, og hun skifter også hurtigt sit navn til Christina, da hun møder andre svenskere udenfor sin skole. Hun svæver imellem to forskellige verdener, den utopiske og den virkelige verden. I den ene er hun samer, og som hun selv siger det i filmen, "cirkushest", og i den anden er hun en ung svensk pige med fremtidsmuligheder og vilkår, som alle andre.

Det giver et godt indblik i den identitetsforvirring mange unge mennesker med to kulturer, et ben i hver lejer om man vil, gennemgår i en tidlig alder.

"Sameblod" hører til den slags film, der er stille og subtil i sin handlingsfremgang, men konsekvent respekterer og udnytter sit kildemateriale til perfektion. Dramaet, der forekommer i visse scener, er aldrig for sentimentale, men rammer direkte i hjertet hver gang.

Da filmen er centeret omkring Ella Marja, er det naturligvis essentielt for filmens helhed, at Kernell har fundet et så stort talent som Lene Cecilia Sparrok (Ella Marja). Med de store og modige øjne, det naturlige mørke hår og de alvorlige folder i ansigtet, stjæler hun filmen og gør denne sørgmodige, men stærke karakter til et virkelig interessant bekendtskab.

Danske Kristian Eidnes Andersens stemningsfulde og underspillede musik falder godt til i baggrunden, uden på nogen måde at overdøve filmens rolige atmosfære.

Med "Sameblod" har Amanda Kernell formet en film med hjertet, men bestemt også med hjernen. Den er relevant, da den sætter temaer som fremmedhad og fordomme i relief. Hvordan reagerer små fasttømrede samfund, når de møder en anden kultur, en anden etnicitet, hvor nogen ønsker at passe ind, imens andre vil passe dem selv. Kan man blive svensker - eller dansker (!) - via viljens kraft, eller er man stavnsbundet i den kultur man kommer fra, fordi man ikke bliver accepteret?

"Sameblod" er en film, der slår hårdt i solar plexus og bliver hos dig, længe efter du forlader biografmørket.

Titel: Sameblod
Original Titel: Sámi Blood