Skønheden Og Udyret

30. august 2017 af Jesper Poulsen

Skønheden Og Udyret billede

Urimelig behandling af gammel klassiker. Så enkelt kan det siges. Live Action-udgaven af Skønheden Og Udyret er en kæmpe skuffelse fra start til slut.

Den umættelige Disney-koncern har sat sig for at malke deres egne tegnede succes’er som rigtige live action pictures, og første stop kom i form af Junglebogen. En særdeles velproduceret, spændende og virkelig medrivende version spækket med humor, charme og action, som vor mor lavede den. Et rigtig godt første træk, og man tænkte en stille tanke at det måske ikke var så tosset en idé, selvom man omvendt kunne argumentere for at det er lettere uskik at lave gammel vin på nye flasker.

Lige så imponerende Junglebogen var, ligeså gumpetung og klichéfyldt er Skønheden og Udyret. Orkestreret som en musical (fremgår intet sted på coveret, som blot kalder genren for eventyr), hvilket ikke gjorde noget godt for denne signatur, som igen spidder fænomenet som en hysterisk omgang overdramatiseret reservefastelavn. Helt slemt er det med Gastons sang, hvor pigernes benovelse og hylen når til et niveau, hvor selv Copenhagen Pride nok ville sige: ”Nu Stopper I”. En sær omgang dansen på bordene og billig teatralsk slow motion fægtning, hvor ethvert forsøg på værdighed skylles direkte ud i pisrenden. Jeg har selv haft en stor forkærlighed for den tegnede version fra 1991, som rummede en del spænding og mystik. Derfor er det også beskæmmende at se hvordan Bill Condon (instruktør af bl.a. de to dele af Breaking Dawn, Dreamgirls, The Fifth Estate) miskmasker en højtelsket fortælling til en udramatisk omgang bulder.

Versionen her er komplet overfladisk, og jeg er helt uforstående overfor hvordan man kan være bekendt at dvæle så lidt ved sine personer og det miljø de er udset til at navigere i. Hele opsætningen er fantastisk flot. Velsagtens et af de flotteste set, men hvor er det fyldt med hule prutter. Det kan ikke være rigtigt at jeg skal kunne tælle til 6-7 sange i løbet af 1 time og 18 minutter (og vi når over 10 inden de næsten 2 timer er gået), som alternativ til at den fortryllende ramme bliver totalt uforløst. Der bliver simpelthen skøjtet hen over alt væsentlig indhold, og jeg vil vove den påstand at hvis man fjernede al forsøg på skønsang og gjorde sig bare lidt umage med at putte spændingsmættet substans i manuskriptet, så kunne man have lavet en helaftensfilm af format. Det grænser til det groteske at se det stivbenede bæst (Dan Stevens - Downton Abbey) vakle rundt og på næsten ingen tid (og få scener) gå fra had til accept af den blændende skønhed (spillet af Emma Watson – Harry Potter-filmene).

Den ellers smukke fortælling om indre skønhed, har aldrig været mere sjælfuld forladt. Historien om landsbypigen Belle, der ender med at forelske sig i bæstet, som i virkeligheden er en trolddomsbundet prins. Omsværmet af den ækle og selvglade Gaston (Luke Evans – Hobbitten), beskyttet af sin far (Kevin Kline – Fisken De Kaldte Wanda) og støttet af talende boliggenstande. Dramaet om et kapløb med tiden for at finde ægte kærlighed på trods. Ja, alle parametre for et godt gedigent eventyr kender vi, men jeg kan kun anbefale at man søger tilbage til 1991 og lader sig underholde af den simple streg. Ankerne er simpelthen for mange til at jeg kan snige mig op på mere end 2 stjerner. Jeg vil ikke engang for alvor kommentere på de ulidelige strygersekvenser, som fortæller dig præcis hvad du skal føle hvornår og som forgæves forsøger at puste bare en smule liv i kludene i håb om at dramaturgien kan reddes. Skuffende selvsagt, men også en påmindelse om at man ikke skal tage for let på opgaven med at geniscenesætte et så afholdt værk. En løftet pegefinger herfra i forhold til hvad man har tænkt sig at udsætte Løvernes Konge for. Et gammelt filmcitat af legendarisk kaliber (King Kong) lyder: It Was Beauty Killed The Beast... I dette tilfælde var det Bill Condon!

Bonusmaterialet er utroligt omfattende og byder dig på både klip fra læseprøverne, slettede scener, arbejdet med musikvideoen og meget mere. Du kan også høre små interviews med de mange skuespillere, som fortæller om deres forhold til ”originalen” og hvilke udfordringer de har oplevet med at skulle besætte rollerne i så ikonisk et værk. Hvis du faldt på halen over de mange sange, så kan du også finde en interaktiv sangbog, der leder dig lige hen til det klip i filmen, hvor den pågældende sang optræder. Mød også Celine Dion, Ariana Grande og John Legend.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Skønheden Og Udyret
Original Titel: Beauty And The Beauty