Efter stor succes i de svenske biografer, såvel som på det europæiske festivalmarked, giver Camera film nu danskerne mulighed for at nyde den svenskfødte, men dansk uddannede instruktør Daniél Espinosas 3. film og svendestykke. Espinosa, der i 2007 fik en tæt på elendig modtagelse af Udenfor kærligheden, beviser her at gangstergenren stadig kan fornys og forædles som en gribende fortælling med samfundskritisk brod.
I Snappa cash er Johan `JW` Westlund (Joel Kinnaman) en flittig og dygtig handelsskolestuderende, der på trods af sin opvækst i små kår, drømmer om en liv i overhalingsbanen sammen med de rige venner fra klassen. For at være med på moden kører han pirattaxa for vognmanden og småsvindleren Abdulkarim (Mahmut Suvakci). Denne har ambitioner om at komme ind på det svenske narkomarked takket være den netop undslupne fange Jorge (Matias Padin Varela). Markedet styres af en gruppe serbere leddet af Radovan spillet af Dejan Cukic og hans håndlanger Mrado (Dragomir Mrsic). Gennem et trespaltet fortælleforløb mellem henholdsvis Mrado, Jorge og JW får vi et indblik i de tre mænds hårde såvel som følsomme sider. Mrado i form af sin lille datter, der overdrages ham fordi moren er narkoman. Jorge via hans kejtede og forfejlede forsøg på at skabe kontakt til søsteren og moren. Og endelig JW, der har svært ved at knytte sig til rigmandspigen Sophie(Lisa Henni), da han aldrig føler at han slår til i sin kamp for at komme op samfundets bjergtop.
At kriminalitet som ofte ikke betaler sig, er en fortærsket kliche der har (for)fulgt gangstergenren næsten helt fra starten i 1930´erne, hvor film som Howard Hawks Scarface fik censureret slutscenen, så den flugtede med det moralske kodeks, der skulle præge Hollywood et par årtier frem(og lidt til). At klichen passer på Snappa Cash tilgives, fordi Epsinosa formår at gøre persongalleriet med de 3 mænd i fokus dybt og vedkommende. Her fortælles ikke blot enkelte menneskers skæbne, men også samfundets, hvor den svenske overklasse med sin bedrevidende og ignorante holdninger til folk med mindre midler, sammenstilles med underklassens fusk og alles kamp imod alle. Intet af det er kønt, men vedkommende; jo tak!
Espinosas store kunst med Snappa Cash er således, at han binder et godt fortalt gangsterepos sammen af det bedste fra den svenske samfundskritiske krimi tilbage fra Sjövall & Wahlöö og frem, med amerikanske filmiske forbilleder som Goodfellas og Brian De Palmas genindspilning af Scarface fra 1983. Med Snappa Cash er gangsterfilmen atter en gang tilbage på filmtronen i kraft at rå action, krads virkelighed og fængslende drama!