Spioner på Missioner

6. februar 2020 af Maria Bjerregaard

Spioner på Missioner billede

”Spioner på Missioner” formår at være action fyldt, hyldende morsom og en vellykket animationsfilm.

Blue Sky Studios har efterhånden høstet fornuftigt ros. Deres helt store franchise succes må siges at være Ice Age, som har fået hele 5 spillefilm og med det lille uheldige egern, Scratt som mascot. I mange år lå de underkastet 20th Century Fox, men er nu under vingerne på giganten Disney. Nu har de fået fat i Will Smith, som man må siges blot spiller en cool spion af en allerede cool Will Smith.

Action for alle pengene
Verdens bedste spion, Lance Sterling ( Jon Lange) får lusket sig ind i en hemmelig våbenfabrik i Japan, men kommer på forkert kant med skurken, Killian ( Kasper Leisner) som vil gøre alt for at ødelægge Lances ry og rygte. Da Lance får Internal Affairs på nakken, føler han sig nødsaget til at teame op med den unge opfinder, Walter ( Daniel Vognstrup). Walter har en helt ny opfindelse, som ved en fejl forvandler Lance til en due! Nu må de sammen forsøge at stoppe den onde Killian, som ved hjælp af teknologiske droner vil terrorisere hele verden.

Will Smith er Will Smith
Denne version blev vist på dansk, men man kan dog tydelig mærke Will Smith tilstedeværelse. Hele Lance karakteren er opbygget omkring ham. Både hans fysiske udseende og mimik. Man er slet ikke i tvivl om, hvem der har bygget hans karakter. Det er lidt en utilgivelig rolle at få, for hvordan kan man spille en Will Smith eller være en dansk stemme af en af de coolest dudes i verden? Når dette så er sagt, så gør Jon Lange dog et rigtig fint arbejde med karakteren. Tom Holland er det kiksede teenager-geni, imens Daniel Vognstrup gør det også ganske fornuftigt på dansk. De to karakterer har bestemt til sjoveste og bedste momenter sammen og må siges at være filmens absolutte kerne.

Klichefyldt, men morsom
Allerede ved de første 5 min af filmen kan man fornemme, at ”Spioner på Missioner” gerne vil referere flere ikoniske film. De første par minutter er en lidt mere børnevenlig version af Kill Bills blodige oprør med den japanske mafia, samt der konstant bliver stukket lidt til spiongenren. At alle kender ens navn som spion må siges at være en rigtig dårlig spion. Filmen undergår dog også nogle ærgerlige klichéer, hvor det er okay at være underlig og nærmest skal opfattes som en superkræft. Dette er også et fint budskab at sende til børn, men vi havde forstået den første gang. Igennem hele filmen er der også en underlægning om, hvordan vold aldrig løser problemer, og at man ikke skal slå ihjel. Dette kan være en lidt hård kost for børn at sluge, men er det overhovedet okay, at slå den onde ihjel, hvis det gælder hele menneskeheden. Om man får svar på dette spørgsmål, må man nok selv vurdere. Det bedste ved filmen er dog den hyldende sjove slap-stick humor, som studiet også er kendt for. Sekvenserne, hvor Lance er forvandlet om til en due er bestemt de sjoveste, da han fortsat er et menneske, fanget i en dues krop, og skal forsøge at agere sig rundt i verden.

Til trods for de mange klichéer og den evige snak i mellem godt og ondt, formår “Spioner på Missioner” at være en ganske underholdende og hyldende sjov familiefilm.

Titel: Spioner på Missioner
Original Titel: Spies in Disguise