Supergirl sæson 2

19. oktober 2017 af Teddy Tofte

Supergirl sæson 2 billede

Det er en fugl. Det er et fly. Nej, det er Superman – i en middelmådig anden sæson af ”Supergirl”.

Der er meget ved ”Supergirl”, som er problematisk. For ikke at nævne at mange af afsnittene generelt er dårlige og ikke særligt godt skrevet. Men det er stadigvæk en serie, som jeg gerne vil følge med i, nok mest fordi jeg er en stor fan af DC og superhelte generelt. Men også fordi at Supergirl selv, Melissa Benoist, er perfekt i rollen som Supermans kusine.

Benoist spiller Kara Danvers (alias Supergirl), som nu ikke længere er Cat Grants assistent hos Catco Worldwide Media, men i stedet forsøger hun at opnå frihed i sit arbejde ved at lære faget som journalist, alt imens hendes superhelte alter ego hjælper hendes søster, Alex (Chyler Leigh), og the Martian Manhunter (David Harewood) hos sikkerhedstjenesten, DEO, hvis opgave går ud på at beskytte den by, Supergirl arbejder i. I sæson 2 får du mulighed for at se, hvad der skete med Karas jordiske adoptivfar, Jeremiah. Og Kara finder også ud af, at hun måske er forelsket i en person, hvis race er Kryptons naturlige dødsfjende.

Der sker meget i anden sæson af ”Supergirl”, og det skyldes nok, at der er langt flere afsnit at gøre godt med end i den første sæson, hvor serien blev sendt på CBS. Det er fremragende, at serien nu er rykket til CW, så Supergirl kan lege med alle de andre superhelte på kanalen, f.eks. Green Arrow, The Flash og teamet fra ”Legends of Tomorrow”. Det føles i den grad, som om ”Supergirl” hører til hos CW og at serien endelig kan føle sig tilpas i vante omgivelser.

Teri Hatcher, som jo spillede Lois Lane i ”Lois and Clark: The New Adventures of Superman”, er blevet gæsteskuespiller i denne sæson som skurk, en særdeles formidabel skurk. J’onn J’onzz (Manhunters rigtige navn) har også sine problemer at kæmpe med, især om tilgivelse. Den legendariske Lynda Carter (som spillede Wonder Woman i 70’erne) spiller den amerikanske præsident, og Karas søster, Alex, omfavner endelig sin lesbiske seksualitet, men naturligvis med visse komplikationer. ”Supergirl” har altid handlet om den idé, at man skal acceptere immigranter og folk, som er anderledes, hvorimod serier som ”Arrow” er et krimidrama og ”The Flash” er mere familie- og sci-fi-orienteret, mens ”Legends of Tomorrow” blot forsøger at være sjov og underholdende. Så manuskriptforfatterne har derfor i denne sæson forsøgt at give os så mange dramatiske situationer som muligt, hvis temaet i konflikten fokuserede på, hvad vi alle sammen har til fælles, i stedet for at fokusere på det der gør os forskellige og som kaster os ud i konflikter.

Som jeg skrev, så er nogle af afsnittene ikke særligt gode, og der var op til flere gange, hvor jeg følte, at meget af historien var intet andet end fyld for at fylde de standardiserede 45 minutter ud. Nogle af de praktiske effekter er også grinagtige at se på, som om de kom fra en serie i 90’erne, eksempelvis ”Buffy”. Men det er så til gengæld også det, der gør, at serien passer så godt på CW-kanalen. CW er glade for det, de har, og ønsker som sådan ikke at gøre deres serier bedre. Hvis seertallene er høje og hvis der er nok sæbeopera-dramatik i afsnittene, så er det godt nok til CW og deres publikum. Jeg havde også mine betænkeligheder, hvad angår Superman selv, spillet af Tyler Hoechlin. Men han gør det faktisk temmelig godt. Hans version af Superman minder meget om Christopher Reeves, og det er skam helt fint. Jeg håber, han vender tilbage i ”Supergirl” i sæson 3.

Filminstruktøren Kevin Smith (”Clerks”, ”Dogma”) instruerede et afsnit af ”Supergirl”, som hedder ”Supergirl Lives”. Smith har desværre ikke samme evne for at skrive, som han havde engang, men hans status som instruktør er endnu ikke falmet, og det kan man se, når han instruerer disse superhelteafsnit (han har tidligere instrueret et afsnit af ”The Flash”). Fordi han er lidt af en tegneserienørd, så ved han, hvad disse serier kræver af effekter og hvordan man skal flette karaktererne med ind i historien.

Blu-Ray: ”Supergirl” er en rigtig flot serie på blu-ray, om end nogle af de visuelle effekter kommer til at se endnu mere falske ud, end hvis du så dem i fjernsynet.

Ekstramateriale: ”Supergirl: Alien Fight Night” – et indblik i en specifik scene, som varer omkring 10 minutter. ”Supergirl Lives” kommentarspor af Kevin Smith og Andrew Kreisberg – meget underholdende. ”Supergirl: 2016 Comic-Con Panel” – skuespillerne og filmholdet mødes ved et Comic-Con og snakker om serien. ”Supergirl: Did You Know? – Facts for Fans” – her møder vi hele holdet fra serien, som kommer med underholdende småbidder, som de fleste nok ikke er bekendt med. ”Supergirl: Aliens Among Us” – et 20 minutter langt indblik i, hvordan filmholdet skaber de mange forskellige rumvæsner. ”A Conversation with Andrew Kreisberg and Kevin Smith” – her taler Kreisberg og Smith om at instruere ”Supergirl”.

Ikke noget vildt at komme efter, men Kevin Smith formår sgu stadigvæk at underholde, når han bare snakker fra hoften. Tre ud af seks stjerner for dette ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Supergirl sæson 2
Original Titel: Supergirl season 2
Premieredato: 14. september 2017
Instruktør: Glen Winter
Skuespillere: Peter Facinelli, Calista Flockhart, Chyler Leigh, Katie Mcgrath, David Harewood, Jeremy Jordan, Mehcad Brooks, Melissa Benoist, Chris Wood, Jenna Dewan Tatum, Briana Venskus, J'on, Floriana Lima, Robert Zen Humpage
Spilletid: 930 min.
Selskab: Twentieth Century Fox, Warner Bros.,
Genre: Action , Sci-Fi