Swimfan (DVD)

21. juli 2003 af Jeppe Krogh

Swimfan (DVD) billede

Big man on campus Ben har det hele. Han er populær, succusrig og har skolens hotteste kæreste. Han kan bare ikke sige nej – heller ikke til skolens nye babe, Madison. Nu er Ben jaget vildt.

Ben Cronin (Jesse Bradford), er kaptajn på skolens svømmehold og næsten sikret et sports-scholarship til et af de største universiteter. Han har den bedste kæreste og en god familie og alt kører på skinner for ham. Indtil han møder den mystiske Madison, (Erika Christensen) fra 2000s Traffic, der lige er ankommet til skolen. I et øjebliks svaghed har de sex med hinanden og aftaler, at det bare skal være en engangsaffære. Men der er nogen piger, man bare skal holde sig fra. Snart må Ben gøre alt for at redde sit perfekte liv og bevare sine gyldne fremtidsdrømme.
Australske John Polson har instrueret og han gør det rimeligt godt, men desværre er der for langt mellem de gode steder i filmen. Historien er den velkendte, hvor et lille fejltrin ødelægger vores hovedpersons perfekte liv. Vi så det solidt udført i Fatal Attraction fra 1987, hvor Glenn Close spillede den mystiske og psykiske ustabile kvinde, som Michael Douglas har en affære med. John Polson er en hårdtarbejdende mand, der har bestridt næsten alle jobs på sets af film og utallige TV-serier. Dette er hans tredje film og hans næste film, Fear Itself, har Edward Norton i hovedrollen, så vi skal nok høre meget mere fra John Polson.

Swimfan er OK håndværk, der af og til hæver sig over det jævne, men ikke rigtig formår, at blive interessant eller underholdende. Tempoet er for langsomt og de thrills og dramatiske øjeblikke virker ikke godt nok. De er da heller ikke filmens bedste aktiv – det er derimod filmens underspillede realisme. Dette varer indtil girlfriend from hell-historien udfolder sig og derfra er filmen ret forudsigelig og der er ikke så meget mere at komme efter. Ifølge denne seer, kunne filmen være blevet meget bedre, hvis vi havde fulgt disse almindelige teenagere, i deres forsøg på at håndtere skolen, familie og venner, i stedet for den faktiske historie.

Skuespillerne er også bedst i scenerne omkring skolen, hvor vennerne konkurrerer og gør dagligdagsting, mens de er for utroværdige i de dramatiske scener i filmen. Alt i alt en jævn omgang, der sjældent formår at fange seeren. Den får 3 stjerner ud af 6 stjerner.

John Polson har dog udsendt denne DVD med noget ret godt ekstramateriale, der b.la. indeholder en fin feature commentary med ham selv og de to hovedrolleindehavere. Den handler meget om det tekniske ved scenerne og det praktiske arbejde, der ligger i at styre længden af scenerne. Der er dertil også ti scener, der ikke fandt vej til filmen. Man kan vælge at få kommentarer på alt ekstramateriale, hvilket er utroligt dejligt. Ekstramaterialet får 4 stjerner ud af 6.

Titel: Swimfan
Original Titel: Swimfan
Premieredato: 1. juli 2003