The Conspirator

21. februar 2012 af Daniel Pilgaard

The Conspirator billede

Robert Redford er tilbage i instruktørstolen med fin og fængende film om mordet på Abraham Lincoln

14. april 1865. Datoen for den mest berømte kriminalsag i USAs historie. Datoen for aftenen hvor Abraham Lincoln blev myrdet. Myrdet af datidens berømte skuespiller John Wilkes Booth, der iskoldt skød præsidenten i baghovedet midt under en teaterforestilling i Washington. Kun få dage efter det afgørende slag, der sikrede nordstaterne sejren over sydstaterne i den amerikanske borgerkrig, som havde raset i næsten fem år.

Robert Redfords The Conspirator er historien om det første mord på en præsident og om den første henrettelse af en kvinde i USA. Kvinden Mary Surratt der sammen med tre mænd blev hængt for medvirken til mordet på Lincoln. Og nej, det er ikke afslørende for filmens handling, at henrettelsen på de sammensvorne er nævnt her.

The Conspirator starter på selve mordaftenen, Lincoln bliver skudt og flere andre fra hans kabinet forsøges ligeledes myrdet, men uden succes for gerningsmændene. En storstilet eftersøgning indeledes og utallige mennesker bliver fængslet, undtaget Booth, der under jagten bliver skudt ned og dræbt i en lade. Mary Surratt ( Robin Wright) bliver tiltalt for at være en del af sammensværgelsen, fordi hun ejer det pensionat, Booth og de andre bor på, og hvor planlægningen angiveligt bliver udført.

Den unge advokat, Aiken (James McAvoy), bliver udnævnt som Surratts forsvarer. Han er selv dekoreret krigshelt og i chok over mordet på præsidenten. Som resten af befolkingen i nordstarterne ønsker han hurtig og retfærdig hævn over de skyldige. Modvilligt og med væmmelsen mødes Aiken med Surratt for at arbejde på forsvaret til retssagen. Men al normal retspraksis er sat ud af spil. Surratt ligner en der er dømt på forhånd, hun er en civil person der står anklaget foran en militær domstol, hvilket er imod det helligste af det helligste i USA, nemlig landets forfatning. Skyldig eller ej i den forfærdelige forbrydelse tager Aiken kampen op for at beskytte det princip landet bygger på om retfærdig rettergang. Men kampen er naturligvis ulige, når modstanderne er landets nye præsident Andrew Johnson og krigsministeren Edwin Stanton.

Det er en speciel film Redford har instrueret, og det mærkes at den gamle skuespiller har noget på hjerte. På den ene side er The Conspirator ikke en klassisk retsalsfilm, på den anden heller ikke et storladent kostumedrama. Filmen er nærmere en hybrid af disse, der er fortalt i et langsomt, men fængende tempo, som om Redford hele tiden tvinger en til at tænke over hver replik. For der er ingen tvivl om at filmen er en decideret allegori over post 9/11 og George W. Bushs politik i kampen mod terror. Som inkarnationen af den nutidige republikanske ånd spiller Kevin Kline helt fantastisk som Secretary of War, Edwin Stanton. Klines replikkerne vækker nærmest deja vue til Bushs’ retorik, hvor målet helliger midlet.

Redfords budskab synes enkelt, hvis de grundlæggende regler sættes ud af spil, er det et skridt tilbage til det uciviliserede samfund hvor kaos hersker. Filmen koncentrerer sig desværre for meget om budskabet, der mangler mere sul på spændingskurven for at holde handlingen kørende optimal i to timer. Det ærgeligt, for skuespillerne gør det glimrende og der er i den grad sans for detaljerne.

Således er der som ekstra materiale en times dokumentar om den rigtige retssag og om hvordan The Conspiritor er ganske historisk korrek lavet, fra kostumer ogmake up til setdesign. Det er den første film af selskabet The American Film Company, der har til formål at skildre amerikansk historie så akkurat som muligt. Et initiativ der herfra er hilst velkommen.

Dertil har Redford lagt kommentarspor til filmen, hvis man ønsker yderlige detaljer om tilblivelsen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af www.soulmedia.dk

Titel: The Conspirator