The Death and Return of Superman

23. december 2019 af David Lund

The Death and Return of Superman billede

To film i én udgør en forrygende helhed.

Hvis det skulle have gået nogens næse forbi, har DC sideløbende med deres filmiske univers et langt mere modent og velfungerende animeret univers kørende. I dette er der allerede udkommet en stor del film, der skiftevis har de centrale medlemmer i hovedrollerne. Sidste år udkom den glimrende “The Death of Superman”, der ligesom “Batman V. Superman: Dawn of Justice”, sluttede af med Supermans umiddelbare død efter kampen mod Doomsday. Efterfølgeren “Reign of the Supermen” udkom tidligere i år, og er den direkte efterfølger til “The Death of Superman”. Denne film omhandler efterveerne af Supermans død i en forvirret verden, hvor der pludselig dukker en masse nye udgaver af Superman op. Disse to film er med “The Death and Return og Superman” nu kombineret til en lang spillefilm uden en pause imellem med en sammenlagt spilletid, der nærmer sig tre timer.

En næsten tre timers lang animeret spillefilm om Superman lyder måske som meget, men ved at kombinere “The Death of Superman” og “Reign of the Superman” har instruktøren Jake Castonera og Sam Liu faktisk skabt den måske mest tilfredsstillende Superman-film siden 70’erne. Det animerede univers gør muligvis både karaktererne begivenheder mindre troværdige end i spillefilmene, men det er fornøjeligt, medrivende og dybt underholdende igennem hvert eneste minut. Med et mere roligt tempo, og mere plads til fordybelse, havde denne film muligvis været et lille mesterværk i sig selv. Det er måske meget at forlange, at udvide en tre timers lang spilletid yderligere, men der er nok materiale til en times tid mere.

Filmens anden halvdel indkapsler forvirring glimrende imens første halvdels emotionelle nådesstød rammer plet i solar plexus. Det er forfriskende at se, at filmens action har konsekvenser og tør vise de menneskeliv, der går tabt i forløbet. DC’s animerede univers er langt mere modigt end samtlige større superheltefranchises, og det er netop dette mod, at en film som denne lever højt på. Stemmeskuespillet af især Rainn Wilson som Lex Luthor er sublimt, imens Jerry O’Connell som Superman også får en tommelfinger opad herfra. Humoren rammer ikke altid lige godt, men den er der også forbløffende lidt af. Animationerne er fulde af liv, hvor selv “statister” får deres egne små liv. Det er farverigt og flot, imens fortællingen holdes interessant fra start til slut.

Der er masser af lækkert ekstramateriale på denne udgivelse, hvor især en times lang featurette om Supermans historie er et kig værd. Derudover er der lidt om Lex Luthor, lidt om kampen mod Doomsday og hele 6 bonus tegnefilm.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The Death and Return of Superman
Original Titel: The Death and Return of Superman