The Mountain Between Us

27. maj 2018 af Jesper Poulsen

The Mountain Between Us billede

En dramatisk overlevelseshistorie tilsat lidt romantik. Det er den simple måde at beskrive denne film på. Alting forbliver såre simpelt, hvilket både har sin charme, men i sidste ende også en stor begrænsning...

Den hårfine balance mellem instinkt og logik bliver den store test for vores to hovedpersoner i The Mountain Between Us. Hun er en dygtig fotograf – han er en anerkendt neurokirurg. Begge har de det tilfælles at deres fly bliver aflyst. Han skulle afsted til en vigtig operation – hun skulle afsted til sit eget bryllup. Ben og Alex har begge brugt for et privatfly lige her og nu, og derfor slår de pjalterne sammen og hyrer en gammel flymekaniker og hobbypilot ved navn Mark. De kommer på vingerne og alt går godt lige indtil piloten Walter (Beau Bridges) får et slagtilfælde og flyet styrter med hans dødsfald til følge. Nu sidder Ben og Alex alene tilbage i et flyvrag på en iskold bjergtinde uden kontakt til deres omverden – og endda uden at nogen ved hvor de befinder sig. Madrationen er begrænset, varmen er ikke let at holde og tilbage står de nu med spørgsmålet om hvorvidt det er klogest at blive tilbage i vraget, eller at tage chancen og begive sig ud i det frosne ishelvede og selv søge en minimal mulighed for at klare skærene.

Idris Elba (Guerilla, Thor) og Kate Winslet (Titanic, The Reader) spiller den umage duo, som i en presset situation må holde sammen og komme overens med deres forskelligheder for at forblive i live. Deres genstridigheder kommer for alvor til udtryk, når frustrationerne løber løbsk og tvivlsspørgsmål stiger dem til hovedet. Listen af film med menneskets ukuelige vilje til overlevelse er lang. Senest anmeldte jeg filmen 6 Below som havde samme omdrejningspunkt. The Mountain Between Us lægger sig i den forlængelse, dog med den forskel at vi kun fulgte en enkelt karakter i snemasserne i 6 Below. Her er en sparringspartner med på godt og ondt, og filmen viser også en blidt billede på hvor meget to mennesker egentlig lærer om sig selv gennem hinanden under særlige omstændigheder.

Skudt i nogle billedskønne naturomgivelser er The Mountain Between Us en fryd for øjet og underlægningsmusikken er mesterligt udført af Game Of Thrones-komponist Ramin Djawadi. Underholdningsværdien er ok, og man forstår så tydeligt situationens alvor. Dog kan man diskutere spændingsgraden og om parret er realistisk udfordret i forhold til deres isolerede knibe. Når alt kommer til alt, så lander filmen et sted midt i mellem. Der findes langt bedre bud inden for genren, men så sandelig også værre. Det bliver til 3 stjerner samlet.

Bonus-materialet er bygget op omkring forskellige rubrikker. Du kan bl.a. høre mere om fordelen ved at skuespillerne selv udfører filmens stunts, det at filme på så øde et sted og hvad det kræver af produktionen samt kunsten at skabe kemi mellem sine karakterer. Du kan også se en stribede slettede scener, filmens trailer, kommentarspor og billedgalleri.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: The Mountain Between Us
Original Titel: The Mountain Between Us