Martin McDonagh er en instruktør og manuskriptforfatter, som de fleste har haft et godt øje til siden hans fremragende debutfilm “In Bruges” i 2008. Sammenligningen med Coen-brødrene er ikke helt af vejen, da han blander kulsort humor med pludselige udbrud af vold i film med ganske originale og veludtænkt budskaber. Han placerer gerne sine film i undergrundsmiljøer, mine laver desværre ikke så ofte film. Hans anden film “Seven Psychopaths” ramte desværre det middelmådige, og derfor havde flere efterhånden afskrevet ham. Det rettede han så gevaldigt op på med hans nu tredje film. “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” var tidligere i pr nomineret til 7 Oscars, vandt 2 af dem (Bedste Kvindelige Hovedrolle og Bedste Mandlige Birolle) og var længe storfavorit til hovedprisen Bedste Film. Som bekendt blev “The Shape Of Water” dog årets store vinder, men det er nu også en sjældenhed, at den rigtige film vinder.
“Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” starter da en mor til en dræbt datter, lejer pladsen til at hænge 3 store billboards op. Selvom de står på en afsidiges vej, vækker de stor røre i den lille by Ebbing, da indholdet peger fingre af politiets manglende indsats i drabssagen. Mildred (Frances McDormand) som moren hedder, får vendt hele byen mod sig, men kæmper fortsat videre for retfærdigheden i en by hvor alle former for uretfærdighed trives.
Martin McDonagh har aldrig været så Coensk i sit udtryk før, men alligevel har han sin helt egen stil. Han får snildt viklet en historie sammen, hvis tråde bliver trukket i af filmens efter første indtryk stereotypiske karakterer. Der er naturligvis langt mere under overfladen, og samtlige karakterer gennemgår en stor men troværdig udvikling, der giver dem en lang række facetter. Selv den racistiske og voldelige betjent Dixon, eminent spillet af Sam Rockwell, bliver der skabt sympati for undervejs, og ender som filmens absolutte højdepunkt i en lang række af højdepunkter. Det var netop Rockwell der snuppede Oscaren lige foran Woody Harrelson, der også imponerer i rollen som sheriffen i filmen, men dette er på alle måder Frances McDormands film. Hendes indre vrede og frustration kan konstant mærkes, og i hendes eneste udbrud i filmen rejser nakkehårene sig. Sjældent har en Oscar været mere velfortjent.
“Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” er et lille mesterværk. Eller tør man sige et stort mesterværk? Ganske vist er det en lille fortælling placeret i et lille samfund, men historien samt moralen er universel uden at blive belærende. Derfor er slutningen også en lille genistreg i sig selv, men den skal naturligvis ikke afsløres her. Der er kælet for detaljerne i dette karakterdrama, der formår at underholde fra start til slut med sin kulsorte humor og fremragende præstationer i en perfekt sammensat film, hvor ingen scene virker overflødig og hvert et øjeblik er ren nydelse.
Billede & Lyd - 6/6
Billedet i 2160p og med en ratio på 2.39:1 får fremhævet en del detaljer både i close-ups af Mildred såvel som naturscenerne, der nu virker mere episke. Filmen er skudt digitalt, men den stærke opløsning får virkelig gjort plads til sortbalancen og farverne generelt. Både billede og lyd er helt i top, selvom lydsporet ganske vist er det samme som på Blu-Ray’en. DTS-HD Master Audio 5.1 er heller ikke at kimse af, for især scoren kommer virkelig godt til udtryk på denne udgivelse. Dialogen går rent igennem, de små baggrundslyde skaber et realistisk miljø og som helhed spiller hver en detalje.
Ekstramateriale - 3/6
Der er ikke meget ekstramateriale på udgivelsen her, men det der er, er ganske underholdende. Filmens making-of featurette er kort og præcis, og kommer godt omkring filmens cast. De fem slettede scener uddyber enkelte øjeblikke i filmen, og føles som fint supplement til den. Kronen på juvelen er dog, at Martin McDonaghs Oscar-vindende kortfilm “Six Shooter” med Brendan Gleeson er med. Den er en ren fornøjelse at se. Desuden er der også et Blu-Ray kopi af filmen inkluderet.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.