Transformers Age Of Extinction 3D.

8. november 2014 af Henrik Andersen

Transformers Age Of Extinction 3D. billede

Den 4. film om Optimus Prime og hans Autobot venner byder på masser af fine effekter, og en Mark Wahlberg der giver den gas som beskyttende far, over for hans hårdt pumpede datter. Der er intet nyt under solen, og tomme tønder buldre som bekendt en del, og Transformers Age Of Extinction er en virkelig larmende omgang.

Der er gået 4 år siden Chicago nærmest blev jævnet med jorden i en gigantisk kamp imellem de onde Decepticons og de retfærdige Autobots, anført af Optimus Prime. Den Amerikanske regering stoler ikke mere på Optimus og hans slæng. Der sættes en speciel enhed ind for at udslette de Autobots, der er tilbage, anført af den paranoide Attinger og en modbydelig ond Decepticon. Imens passer mekanikeren og samleren Cade (Mark Wahlberg) sin stille og rolige tilværelse på landet, hvor hans vildeste udfordring er at passe på sin datter Tessa, og sørge for hun ikke kysser alt for meget med sin kæreste. Ved en tilfældighed ender Optimus Prime i hans garage, og snart er de sammen på flugt fra den målrettede Decepticon, der for alt i verden vil udslette Optimus. Pludselig melder der sig en ældgammel race, der har været på spil siden dengang dinosaurerne levede på jorden. Regeringen får fat i et nyt metal fra dengang, og nu er det så muligt at bygge en helt ny form for Transformers, der giver Optimus Prime kamp til stregen. Denne gang går det ud over Hong Kong, der i et sønderrivende klimaks bliver flået fra hinanden.

Michael Bay har vel egentligt aldrig lavet en rigtig god film. Den første film i Transformers serien var ganske udmærket, men derfra er det også gået jævnt ned af bakke for de gæve Autobotter. Michael Bay formår naturligvis at levere varen når det kommer til endnu større kampe, endnu vildere Transformers og i det hele taget smadder, bulder og brag for millioner af dollars.

Det hele ser selvfølgelig rigtigt lækkert ud, også Mark Wahlberg der forsøger at spille beskyttende far over for hans datter, der hellere vil i seng med sin kæreste end lytte til sin bedrevidende mekaniker far. Mark Wahlberg har aldrig været den store skuespiller, og hans rolle som Cade er da heller ikke på nogen måde imponerende. I det hele taget er Age Of Extinction en overspillet omgang, der måske virker bedst hvis man er 12 år, og stadigvæk kan huske man legede med Transformers legetøj da man var 9.

Det er tydeligt, at man er ved at løbe tør for ideer, og som et desperat forsøg på at peppe underholdningsværdien lidt i vejeret, har man valgt at smide en håndfuld transformers dinosaurer ind i arenaen. Et desperat forsøg, der falder til jorden med et brag, og heller ikke en sværd svingende Optimus Prime der fører an på T-Rex Dinoen forbedre det desperate forsøg.

Jeg ville rigtig gerne kunne lide Transformers 4, men med en spilletid på 2 timer og 45 min. der brager af sted med den ene svulstige og over vilde action sekvens efter den anden, bliver man hurtigt mættet, og da klimakset endelig tager sin begyndelse, har man allerede kedet sig nok til at, ligegyldigheden overmander en, og Michael Bays action brag ender som endnu en prut ved glemslens flod.

Ekstramateriale.

I denne fine Danske udgivelse følger både en almindelig Blu-Ray og en 3D Blu-Ray udgivelse af filmen. 3D effekterne er flotte, men trækker bestemt ikke filmen op fra ligegyldighedens dynd, den er sunket så dybt ned i.

Desuden er der en hel ekstra Blu-Ray der er fyldt med over 3 timers ekstramateriale, hvor det er muligt at få alt at vide om filmens tilblivelse.

En rigtig flot Dansk Blu-Ray udgivelse, og kunne man lide filmen da man så den i biografen, vil denne fine 3 Disc udgivelse helt sikkert falde i ens smag.

Transformers Age Of Extinction 3D er venligst stillet til rådighed af Fox Paramount.