Troja

19. maj 2004 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Troja billede

Herlige kampscener, effektfuld underholdning og ikke mindst et blændende, overbevisende mesterværk af manden der gav os The Perfect Storm.

Der har i de senere år gået længere tid mellem Wolfgang Petersens film, men endelig kommer en ny: Fortællingen om den græske erobring af Troja, som er inspireret af Homers Iliaden og karakterer fra den 2700 år gamle fortælling. Der er krig i oldtidens Grækenland og Kongen af Sparta inviterer de 2 prinser af Troja (Paris og Hektor), Spartas største fjende, til at indgå i en fredspagt. Under besøget, forelsker Prins Paris af Troja sig med Kong Melenaos af Spartas hustru, Helena, dronningen af Sparta. Kærligheden mellem dem er en æreskrænkelse for Kong Melenaos - ifølge gammel familieforskrift, også en krænkelse af broderens ære – Agamemnon, kongen af Mykenæerne. Agamemnon har underlagt de nærmeste nabostater til sig selv i et forbund. Som den ambitiøse og magtsyge mand han er, bliver opretholdelse af ære skiftet ud med muligheden for at erobre endnu et stykke land. Agamemnon fører hele Grækenlands hær i et felttogt mod Troja, for at hente Helena tilbage. Archilleus (Brad Pitt) er datidens største kriger, men han bryder sig ikke om at vifte med sværdet under Agamemnon, da han hader ham. Agamemnon hader Archilleus tilbage, men kan ikke klare sig uden ham og sender derfor Odysseus (Sean Bean) til Larissa for at overtale Archilleus. Den uovervindelige Archilleus drives af, at hans navn vil blive husket i fremtiden, men hans største svaghed bliver også hans skæbne, nemlig kærligheden.

Den eneste finger man kan sætte på "Troja", er at historien er baseret på Iliaden, som er nedskrevet efter en mundtlig fortælle-tradition af Homer, som man ikke er sikker på hvem har været. Handlingen udspilledes over 50 dage efter 9 års belejring af Troja. De 9 år nævnes ikke i "Troja". Ellers kan man forvente et storslået mesterværk af en blockbuster , en perle i rækken af film fra Wolfgang Petersen. Er man nysgerrig omkring myten ved den trojanske hest, er historien med.

Det kommer vel næppe som en overraskelse at Brad Pitt klarer sig fænomenalt i denne film. Det har uden tvivl været en stor udfordring for Brad at lave denne film, men han leverer en kraftfuld og overbevisende præstation som Archilleus. Pitt er i fin form og ligner en koldblodig dræber, med en blød side.

Orlando Bloom (Legolas i Ringenes Herre) og Eric Bana (spilllede den grønne Hulk) har på ultra-kort tid fået kanon-roller i Hollywood. Det kan sammenlignes med den mindst ligeså dygtige, danske Connie Nielsen. Det gælder vel om at have talent, men også om at være det rette sted på rette tidspunkt. Man må også nævne Sean Bean, som spiller Odysseus. Han er en af de nyere hastigt voksende skuespil-talenter. Han er uden tvivl mere kendt i sit hjemland, England – men er på de senere år slået igennem i Hollywood, ligesom Orlando Bloom, også i Ringenes Herre. Det synes at være fælles for Bean, Bana og Bloom at de har en ekstraordinær vilje og evne til at sætte sig ind i deres roller og spille dem meget troværdigt. De er ingen Russell Crowe, men der er ikke langt. Pitt kan efterhånden spille alle typer. Der er et kort, men glædeligt gensyn med Julie Christie. Hun spiller Archilleus mor. Julie Christie får man mere at se i den sidste Harry Potter film. Vi får et syn med Peter O'Toole som kong Priamos.

De flotte og imponerende kampscener, akkompagneret af Enya-lignende underlægningsmusik (af James Horner), minder en om Gladiator med Russell Crowe. "Troja" kan dog sagtens stå alene. Der er ingen tvivl om at moderne teknologi kan bruges til at imponere, især de mange skibe, som Agamemnon drager til Troja med. Et rigtigt flot syn. Dette bør opleves.

"Troja" bør nydes af enhver kamp-fanatiker med hang til at få fortalt en god historie (som forholder sig mere eller mindre til virkeligheden). Den måtte da godt have været lidt længere. Se den kun i biografen!

Titel: Troja
Original Titel: Troy
Premieredato: 19. maj 2004
Instruktør: Wolfgang Petersen
Skuespillere: Brad Pitt (Achilleus), Orlando Bloom (Paris), Eric Bana (Hektor), Helena (Diane Kruger), Argamemnon (Brian Cox), Menelaos (Brendan Gleeson), Odysseus (Sean Bean), Briseis (Rose Byrne), Thetis (Julie
Spilletid: 163 min.
Selskab: Warner Bros, Plan B, Village Roadshow Pictures, Radiant Productions, Sandrew Metronome, 2004
Genre: Krig