Streaming anmeldelse

Welcome to Earth (Disney+)

7. december 2021 af Anne Højgaard Christiansen

Welcome to Earth (Disney+) billede

Kæmpe bisværme, underlige selvlysende væsner i havets dyb, en rumlende aktiv vulkan og sandet, der hele tiden bevæger ørkenen - det er nogle af de naturens undere, vi kan opleve sammen med Will Smith i den nye natursatsning fra National Geographic og Disney+

Det er ikke naturfilm, der mangler i verden, og i øjeblikket synes der at være endnu mere fokus på naturen ud fra vinkler om biodiversitet, klimaforandringer og klodens bevarelse i det hele taget.
Det nyeste skud på stammen, for at blive i sprogbrugen, er at finde på Disney+ og hedder Welcome to Earth. Her guider skuespilleren Will Smith os igennem hvert af de seks afsnit fra start til slut, mens han fortæller stort og småt om baggrunden og sine reaktioner på det, han oplever.

Naturserien, som er en National Geographic-produktion, er opdelt tematisk, således at hver episode har sit eget fokus om eksempelvis lugt, hastighed eller flokinstinkt. I episoden om lugt følger vi således Will Smiths udforskning af denne sans og dens betydning i naturen – det drejer sig både om hajernes evne til at lugte blod på lang afstand, den blinde forsker Erics evne til at dufte laks og vandfald, når han sejler afsted på de rivende floder og havskildpaddernes evne til at lugte, når de nærmer sig land, hvor de kan kravle op for at lægge æg.

Serien slår sig op på at ville føre os derhen, hvor mennesker normalt ikke kommer. Det er på sin vis rigtigt nok, idet vi følger holdet ned i en aktiv vulkan, ned i dybhavets mørke og ud i den golde ørken. Det hele forbliver dog trygt og rart trods af dramatisk musik og lejlighedsvis hurtig klipning. Will Smith er vores identifikationsfigur, som er lidt bange og usikker på det hele, men som på den anden side må stole på de tryghedsskabende eksperter, der skal hjælpe ham og os med at opleve de ting, han gerne vil. Alt opleves igennem Will, som ind imellem fortæller til kameraet i sort/hvid, ind imellem i voice-over og ind imellem mens han er på vej ind i en u-båd eller op i et fly. Indstillingerne er lange og rolige, og der er rigeligt med lækre drone- og totalbilleder, som vi kan nyde på rejsen.

Noget af det virkelig lækre ved Welcome to Earth er, at man ikke er begrænset til det sted i verden, hvor vi er lige nu. Nej, vi springer rundt omkring på hele jordkloden, hvor der er en naturhistorie at fortælle, der kan relateres til det tema, vi behandler i afsnittet. Og vi ved altid, hvor vi er, for der opgives koordinater og navn på det sted, vi rejser til, hvad enten det er Island, Canada eller Australien. Således er det spændende at se, hvordan man studerer adfærd hos store bisværme, der hænger under et klippefremspring i Nepal og sammenligner med stæreflokke i Holland eller kæmpe flokke af gnuer i Afrika.

Afsnittene skrider stille og roligt fremad, måske nok lidt for stille og roligt, da der er lange scener med snak og forberedelse til udforskning af et sted osv. Det er spændende at komme med helt ind i maskinrummet i en naturudsendelse, men måske mere henvendt til børn, som vel også er det primære publikum på Disney+. Til gengæld er det helt sikkert en velvalgt strategi for denne målgruppe at lade Will Smith føre dem ved hånden ned i vulkanen, fire dem over en slugt og hjælpe forskerne med at fange hajer, så de kan få en chip på. Sammen med ham prøver vi alt for første gang og imponeres over de mennesker, der har viet deres liv til at arbejde med og forsøge at forstå den natur, der omgiver os.

Titel: Welcome to Earth
Original Titel: Welcome to Earth
Premieredato: 8. december 2021