Wonder Woman (4K)

9. november 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Wonder Woman (4K) billede

DC’s klart bedste superheltefilm siden The Dark Knight Rises.

Lige siden Marvel i 2008 kickstartede superheltegenren med Iron Man, så er selve genren nu her næsten 10 år siden gået hen og blevet mainstream. Man kan som filmseer vel godt forvente minimum 4-5 superheltefilm om året fra Marvel, DC og Fox Film, og derfor kræver det nu også noget anderledes at skille sig ud blandt alle disse superheltefilm. Fx var Marvels Guardians of the Galaxy (2014) et frisk pust med dens skæve karakterer og 80’er nostalgi. DC har vel nok lavet den bedste superheltetrilogi nogensinde med Nolans Batman-trilogi, men siden da har det knebet for DC at konkurrence med Marvel. De har været bagud fra starten og har ligesom Marvel forsøgt at opbygge et cinematisk univers, hvor forskellige superhelte kan have hver deres film inden for det samme univers og ind i mellem samles i superhelteteams som The Avengers hos Marvel eller Justice League hos DC. Indtil videre har opbygningen af DC’s univers dog føltes ekstremt forceret og Superman og Batman er blevet præsenteret igennem film med, efter min mening, et for stort fokus på slagsmål, CGI og effekter frem for den gode historie og de interessant karakterer. Men med Wonder Woman har DC nu endelig lavet en superheltefilm, der rent faktisk kan konkurrence og også er langt bedre end en del af Marvels film.

Det starter ellers lidt halvskidt, for der går nærmest Herkules-stemning i den på den amazon-ø kun beboet af kvinder, hvor Diana/Wonder Woman (Gal Gadot) er i gang med sin oplæring som kriger. Ned styrter dog piloten Steve Trevor (Chris Pine) og Diana bliver oprigtigt interesseret i at høre, hvad Steve har at fortælle om den omkringliggende verden, der ellers har været skjult i en form for boble for amazonkrigerne. Diana vælger derfor at følge med Steve og hjælpe ham i kampen under 2. verdenskrig, da hun altid har set det som sin pligt at bruge hendes kræfter på at hjælpe folk i nød imod ondskaben. Sammen med Steves team af lidt halvskæve eksistenser begiver de sig ud på en mission, der skal stoppe den altødelæggende krig.

Wonder Woman blev allerede præsenteret i Batman vs. Superman: Dawn of Justice (2016), da hun hjalp Superman og Batman med at nedkæmpe det onde monster i den film, men i hendes egen film får vi hendes oprindelseshistorie som amazonprinsesse og kriger. At bruge 2. verdenskrig som udgangspunkt for hendes oprindelse fungerer rigtig fint, selvom det måske minder en del om hendes mandlige pendant hos Marvel, Captain America. Ikke desto mindre fungerer den her superheltefilm rigtig godt, fordi den rent faktisk tager sig god tid til at fortælle sin historie med nogle spændende og sjove personer. Gal Gadot og Chris Pine har et rigtig fint samspil, hvad både angår humor og romantik, hvilket også skyldes et ganske fint manuskript. Samtidig beror filmens actionscener langt mere på opfindsom og velkoreograferede action frem for voldsomme special effects, og langt hen ad vejen giver det filmen et langt federe og old school udtryk. Det er for sejt at se Wonder Woman smadre en hær af nazister vha. god gammel bøllebank.

Men men men, desværre har de fleste superheltefilm fået den rædsomme tendens, at filmens klimaks helst skal skydes af i et rabalder af et CGI-helvede, og bedst som man tror, at Wonder Woman rent faktisk fraviger den tendens, så skal afslutningen drukne i eksplosioner og CGI. Øv, det er skuffende når stort set resten af filmen er så god en oplevelse, og det trækker altså for mig en hel del ned i helhåndsindtrykket, at man ikke har haft modet til at gøre noget anderledes.

Wonder Woman er dog siden de gode Nolan-Batman-dage den bedste film som DC har spyttet ud, og det lover da heldigvis fornuftigt for den kommende Justice League film der snarligt har premiere.

Ekstramateriale
Udgivelsen af Wonder Woman indeholder både en Ultra HD udgave og en Blu-Ray udgave. Ud over det indeholder udgivelsen følgende ekstramateriale:
• Epilogue: Etta’s Mission
• Explore the filmmaking journey to create an adventure worthy of DC’s greatest warrior
• Join director Patty Jenkins as she takes you through Wonder Woman’s most pivotal and exciting moments
• Extended scenes
• Blooper reel

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Wonder Woman
Original Titel: Wonder Woman
Premieredato: 12. oktober 2017
Instruktør: Patty Jenkins
Skuespillere: Connie Nielsen, Ewen Bremner, James Cosmo, Lucy Davis, Saïd Taghmaoui, David Thewlis, Danny Huston, Elena Anaya, Chris Pine, Robin Wright, Gal Gadot, Lisa Loven Kongsli, Eugene Brave Rock, Lilly Aspell, Ann Wolfe, Ann Ogbomo, Emily Carey
Spilletid: 141 min.
Selskab: Warner Bros., Fox Warner, 2017
Genre: Action , Adventure , Fantasi