Young Adam

15. oktober 2004 af Søren Falgaard

Young Adam billede

Et erotisk drama med en intenst spillende Ewan McGregor i hovedrollen. En gennemført melankolsk film, der ikke viger fra sin særlige sindsstemning

”Young Adam” foregår i 50’ernes Glasgow. Det er et intenst drama, der allerede har vundet adskillelige priser, bl.a. som bedste britiske film ved Edinburgh filmfestival. I Danmark har enkelte allerede ved Copenhagen filmfestival haft glæden af at besigtige filmen, som nu kommer i biografdistribution.
Filmen er baseret på Alexander Trocchis bog. Trocchi er kendt som Skotlands største Beat-forfatter, og man mærker i filmen 50’ernes melankoli, og tankerne får associationer til den nedtonede Film Noir-genre.

Filmen starter med, at liget af en ung kvinde findes af mandskabet på flodprammen ”Atlantic Ave”. Er det mord, selvmord eller bare en ulykke?
Joe, en ung daglejer, har arbejde hos ægteparret Les og Ella. De tre befinder sig i et klaustrofobisk miljø på prammen. Ægteskabet mellem Les og Ella er ikke just præget af passion, og den unge Joe tænder Ellas indre glød. Den afdankede forfatter, Joe har dog tungsind og desillusion i lasten. Også den døde kvinde viser sig at have haft en vis relation til Joe. Det er det korte og måske ret simple plot, som ””Young Adam” følger. Undervejs er der nogle virkeligt gode scener, sex er der også masser af, og sexscenerne fremstår perfekt indarbejdet i filmens særlige univers.

I hovedrollen ses den britiske skuespiller Ewan McGregor. Han har allerede spillet et stort spektre af roller i sin allerede glorværdige karriere. Fra George Lucas’ “Starwars” (1999) og Ridley Scotts “Black Hawk Down” (2001) over Danny Boyles “Trainspotting” (1996) til Peter Greenaways ”The Pillowbook” (1996). Han formår altså både at spille med i de små kunsterniske film og de store kommercielle succeser. Her viser han endnu engang, at han er en af tidens allerbedste skuespillere. Han fylder rollen som Joe fuldt ud, og man kan ikke tænke sig nogen andre, der ville have været bedre i rollen. I det hele taget er skuespillet suverænt, og det er svært at sætte en finger på en rolle, der ikke fungerer. Tilda Swinton og Peter Mullan er værd at fremhæve. De formår på skønneste vis at spille op til den aldeles fremragende McGregor.

Instruktør og forfatter på filmen, David Mackenzie har vi ikke hørt meget om tidligere i Danmark. Han har været tilknyttet tv-stationerne BBC og Channel Four i mange år. Det er derfor lidt en overraskelse, at han med ”Young Adam” leverer en meget helstøbt film. Det visuelle univers er yderst klaustrofobisk og meget grynet, men det efterlader én i en helt særlig sindstilstand. Det melankolske understreges af en meget langsom rytme i filmen. Til tider kan man godt synes, at tempoet er en anelse for langsomt, det kræver i hvert fald tålmodighed at se filmen. Derfor må man også mene, at filmen hos nogle biografgængere vil ramme hårdt, mens andre med utålmodige sjæle vil stå af undervejs.

Titel: Young Adam
Original Titel: Young Adam
Premieredato: 15. oktober 2004